گوآم در پی جدایی از آمریکاست

روزنامه یواس‌ای تودی در گزارشی نوشت برخی از گروه‌ها در جزیره گوآم -که تحت مالکیت آمریکاست- از سازمان ملل متحد خواستند به آن‌ها کمک و این کشور را وادار به دادن استقلال به این جزیره کند.

در این گزارش آمده است: نمایندگان گوآم در هفتاد و دومین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک، قاطعانه از کمیته چهارم این سازمان خواستند آمریکا را به سبب ایجاد تأخیر پیشرفت‌های گوآم در مسیر تعیین سرنوشت خود، پاسخ‌گو بداند.

یواس‌ای تودی: گوآم در پی جدایی از آمریکاست/ اقدامات خطرناک پنتاگون این جزیره را در کانون جنگ قرار داده است

شانزده هیئت از گوآم و قاره آمریکا، در نشست این کمیته حاضر شدند؛ کمیته‌ای که بر روند استعمارزدایی نظارت می‌کند. آن‌ها از بی‌عدالتی‌هایی سخن گفتند که موجب شده است گوآم از قلمرو آمریکا جدا نشود.

«ترسی ترلاجه دی یونا»، معاون مجلس گوآم، به «رافائل دارئو رامیرز کارئو»، رئیس کمیته چهارم سازمان ملل متحد، گفت: «اوضاع ما درباره گوآم اضطراری است؛ زیرا سرزمین ما و اقیانوس ما به صورت فزاینده‌ای تحت تهدید قرار گرفته است.»

این هیئت‌ها به طور جمعی اعلام کردند آمریکا هیچ اقدامی در این خصوص انجام نداده است. رویداد‌های اخیر -از جمله دو پرونده قضایی فدرال و تحرکات در یک پایگاه نیروی دریایی آمریکا در گوآم- بار دیگر سبب تأکید بر حق این جزیره در تعیین سرنوشت خود شده است.

«لیزالیندا ناتیویداد»، عضو کمیسیون گوآم در روند استعمارزدایی، گفت: مردم گوآم چهار نسل است که به سازمان ملل مراجعه و همین درخواست را ارائه می‌کنند، اما هنوز به این درخواست جامه عمل پوشانده نشده است.

ناتیویداد گفت: با توجه به شرایط سیاسی کنونی گوآم، مهم است که سازمان ملل متحد از نفوذ‌ خود برای وادار کردن آمریکا به همکاری در زمینه استقلال گوآم استفاده کند. این هیئت‌ها با اجماع خواستار مداخله سازمان ملل متحد در این موضوع شدند و این که یک هیئت را به گوآم اعزام کند.

اکثر این هیئت‌ها به تأثیرات منفی حضور نظامی (آمریکا) در این جزیره اشاره کردند. تأسیسات نظامی از جمله پایگاه هوایی اندرسون و پایگاه نیروی دریایی در گوآم یک سوم خاگ گوآم را اشغال کرده‌اند.

«تیارا ناپوتی»، نماینده یکی از این هیئت‌ها، گفت: «وزارت دفاع آمریکا آلوده‌کننده‌ترین عامل در جهان است.» او گفت: «این وزارت خانه خطرناک‌ترین زباله‌ها و دیگر مواد سمی را برای بشریت تولید می‌کند.»

ناپوتای افزود: حدود صد مکان سمی در پایگاه‌های نظامی در گوآم یافت شده است و باید این روند متوقف شود.

او اضافه کرد: «طی چند نسل، خانواده‌های ما با وعده دروغ تأمین امنیت سر کرده‌اند در حالی که آن‌ها (آمریکایی‌ها) منابع طبیعی ما را تصاحب کردند، سرزمین ما را آلوده کردند و ویرانی‌های برگشت‌ناپذیری را به بار آوردند.»

دیگر هیئت‌ها نیز مخالفت خود را با پایگاه نیروی دریایی آمریکا اعلام کردند که قرار است در این جزیره احداث شود.

«سناتور تلنا نلسون دی دِدِدو» به کمیته سازمان ملل متحد گفت: گوآم در مذاکرات بین ژاپن و آمریکا در ارتباط با انتقال حدود پنج هزار نیروی دریایی و خانواده‌هایشان از اوکیناوا به گوآم نقشی ندارد.

نلسون گفت: «ما توانایی رأی دادن نداریم، ما توانایی حاکمیت بر خود نداریم. همه کار‌ها بر عهده دولت آمریکاست. ما حق انتخاب نداریم.»

«سامانتا بارنت»، نماینده یکی دیگر از هیئت‌ها به نام پروتهی لیتکیان، گفت: رزمایش برنامه‌ریزی شده با سلاح‌های واقعی بخشی از گسترش فعالیت‌های نظامی است که تهدیدی برای منابع فرهنگی و طبیعی این جزیره محسوب می‌شود.

ویکتوریا لولا لئون گوئررو -یکی دیگر از فعالان- نیز گفت: حضور نظامی (آمریکا) سبب شده است گوآم در کانون جنگ قرار گیرد.

او گفت: «به ما گفته شده است راه را برای ایجاد پایگاه‌های نظامی بیشتر هموار کنیم؛ زیرا آمریکا برای دفاع از خود به ما نیاز دارد. ما نمی‌توانیم برای از بین بردن استعمار، یک دهه دیگر منتظر بمانیم.»

شایان ذکر است کره شمالی نیز پیشتر اعلام کرده بود قصد دارد در واکنش به لفاظی‌های واشنگتن، موشک‌هایی را نزدیک جزیره گوآم در اقیانوس آرام پرتاب کند. اما پس از بالا گرفتن تنش‌ها، رهبر کره شمالی اعلام کرد که حمله موشکی به جزیره گوآم فعلا به حالت تعلیق درآمده است.