انتقاد شدید رییس جمهور ترکیه از آمریکا

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ‏ترکیه از سیاست‌های آمریکا ‏در سوریه و تسلیح شبه ‏نظامیان یگان‌های مدافع ‏‏خلق (ی‌پ‌گ) انتقاد کرد. ‏

اردوغان امروز در ‏سخنانی از همکاری میان ‏آمریکا و شبه نظامیان ‏یگان‌های مدافع ‏خلق(ی‌پ‌گ) و ‏حزب اتحاد دموکراتیک ‏‏)‏PYD‏)، حزبی سیاسی ‏کردستان ‏سوریه که ‏کنترل مناطق ‏کردنشین ‏شمال این کشور را در ‏اختیار دارد و ترکیه آنها را ‏تروریستی می داند انتقاد کرد ‏و گفت‏: آمریکا در حالی از ‏این گروه‌ها حمایت می‌کند که ‏تسلیح آنها تهدیدی بالقوه ‏برای امنیت و ثبات ترکیه ‏است.

رییس جمهور ترکیه تاکید کرد‏: ما هر ‏روز با حملات و طرح های جدیدی ‏مواجه هستیم. هدف این حملات، ‏دور کردن ما از تحولاتی است ‏که اکنون در منطقه خاورمیانه ‏در حال انجام است. اما این ‏اقدامات و استفاده ابزاری از ‏گروههای ترویستی مانند ‏سازمان تروریستی فتح الله گولن ‏و حزب کارگران کردستان(پ ‏ک ‏ک) باعث نشده است که ما از ‏تحولات منطقه دور بمانیم.

وی افزود: به همین علت است که اتحادیه ‏اروپا با وجود توافقات و ‏تعهدات که به ما داده است اجازه رفت و آمد آزاد به ‏شهروندان ترکیه را نمی دهد، کمک های مالی به ترکیه ‏را در ازای توقف جریان ورود ‏مهاجران به اروپا به انجام نمی‌رساند، برخلاف تعهدات ‏خود همه قوانین و مقررات و ‏همچنین سنت های دیپلماتیک ‏خود را زیر پا می گذارد.

اردوغان در ادامه با انتقاد ‏از سیاست های آمریکا در ‏سوریه افزود من از آنها می‌‏پرسم که هدف آنها از تحویل ‏بیش از 3300 کامیون سلاح، ‏تجهیزات و ادوات نظامی به ‏شبه نظامیان یگان‌های مدافع ‏‏خلق(ی‌پ‌گ)، در جنوب مرزهای ما ‏چیست؟ شما مخالف این هستید ‏که ما با پول خودمان سلاح ‏بخریم چه دلیلی وجود دارد که ‏شما این همه سلاح، تجهیزات و ‏ادوات نظامی مجانی در اختیار ‏شبه نظامیان یگان‌های مدافع ‏‏خلق(ی‌پ‌گ) و حزب اتحاد ‏دموکراتیک قرار می‌‏دهید؟

وی درباره سوریه نیز ‏گفت‏:‏ استقرار سربازان ترکیه ‏در منطقه ادلب در شمال غربی ‏سوریه، بر اساس توافقنامه ‏آستانه صورت گرفته است. بر ‏اساس این توافقنامه باید ‏مناطقی عاری از تنش در سوریه ‏شکل گیرد.