ارتش ترکیه به دنبال خرید سامانه موشکی راهبردی "اس-500"

 ترکیه در ماه‌های اخیر تمایل بیشتری به سمت خرید تسلیحات روسی پیدا کرده است و در این زمینه گام‌هایی را نیز برداشته است.

اقدامات اخیر دولت ترکیه در زمینه خرید؛ سامانه موشکی اس 400 موجب شد تا دو کشور همکاری‌های دفاعی‌ خود را گسترش دهند. "آنکارا" همچنین تمایل به خرید سامانه‌های موشکی "اس-500" نیز دارد و گزارش‌هایی پیرامون مذاکرات اولیه دو کشور در این زمینه منتشر شده است.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در این زمینه می‌گوید: در خرید سامانه پدافند هوایی اس400 از روسیه مشکلی به وجود نیامده و اکنون مذاکرات بر سر خرید سامانه دفاعی اس500 در جریان است.

اردوغان در بازگشت از سفر خود به اوکراین و صربستان به خبرنگاران گفت: در نخستین فاز از خرید سامانه دفاعی اس400 از روسیه، تولید مشترکی انجام نخواهد شد. با این حال، او گفت: " در مرحله دوم گام‌هایی در جهت تولید مشترک برخواهیم داشت."

 ارتش ترکیه در اندیشه خرید سامانه موشکی راهبردی

رسانه های روسی معتقدند "اس 500" یکی از جدیدترین نسل‌های پدافند دفاع موشکی است که در آن از سیستم تصمیم گیری نابودی مجزا برای انهدام "موشک‌های بالستیک" و اهداف هوایی "آیرودینامیکی" استفاده می‌شود.

یکی از اهداف مهم ساخت این مجموعه پدافند جدید، انهدام "موشک‌های بالستیک میانبرد (MRBM)" و در صورت نیاز، انهدام "موشک‌های بالستیک قاره پیما (ICBM)" در اواسط و یا اواخر مسیر پرواز است.

 

سایت "میسایل تریت (Missile Threat) " درباره سامانه موشکی "اس 500" عنوان داشت: این سامانه تولید اولیه‌اش حدفاصل سال‌های 2013 و 2014 انجام شده و به عنوان یک سیستم موشکی متحرک بردی معادل 500 تا 600 کیلومتر دارد. این سایت ادامه داد: ارتش فدراسیون روسیه فعلا در حال توسعه سامانه موشکی زمین به هوا "اس 500" بوده و این کار از سال 2013 به صورت جدی آغاز شده است. سایت "میسایل تریت (Missile Threat) " تأکید کرد: این سامانه موشکی ظرفیت انهدام انواع "جنگنده‌ها" و "هواپیماهای مافوق صوت"، "موشک‌های کروز و بالستیک" را دارد.

خبرگزاری اسپوتنیک درباره این سامانه موشکی می‌گوید: سامانه «اس-500» نسل جدید سامانه‌های موشکی زمین به هوا است که برد آن حدود 400 تا 600 کیلومتر بوده و به منظور رهگیری و نابودی موشک‌های بالستیک بین قاره‌ای و همچنین جنگنده‌ها و موشک‌های کروز مافوق صوت طراحی شده است.

این سامانه موشکی که ساخت آن از سال 2010 جریان داشت، دارای سیستم راداری قدرتمندی است می تواند تا شعاع 600 کیلومتری به طور همزمان به چند هدف پرنده موشک پرتاب کند.

 

از دیگر امکانات مهم "اس 500" می توان به توان نابودی "موشک‌های مافوق صوت" ، " موشک‌های بالدار کروز"، هواپیماهای بدون سرنشین "پهپاد" و همچنین "ماهواره‌های مخابراتی" ... اشاره کرد

 ارتش ترکیه در اندیشه خرید سامانه موشکی راهبردی

کارشناسان نظامی می‌گویند: این سامانه موشکی بهترین دستاوردها در سامانه‌های موشکی کنونی روسیه را در خود جمع کرده و علاوه بر آن امکانات جدیدی در عرصه پدافند هوایی، موشکی و فضایی دارد."

ارتش ترکیه در اندیشه خرید سامانه موشکی راهبردی

ماجومدار،" تحلیلگر مسائل دفاعی آمریکا در مقاله‌ای در نشنال اینترست نوشت: "مقامات دفاعی آمریکا نگرانند بهترین جنگنده‌‌های رادارگریز در زرادخانه پنتاگون نیز نتوانند اقدامی در قبال سامانه موشکی اس 500 روسیه انجام دهند. در حقیقت برخی از تسلیحات جدید روسیه از جمله سامانه اس 500 از چنان توانایی بالایی برخوردار هستند که بسیاری از مقام‌های دفاعی امریکا نگرانند جنگنده‌هایی مانند F-22، F-35، و B-2 نتوانند بر آن ها چیره شوند."

ترکیه به عنوان اولین کشور در منطقه غرب آسیا نسبت به خرید این سامانه موشکی ابراز تمایل کرده است و در نظر دارد تا با سیستم دفاع موشکی "اس 400 " و  "اس-500" از خاک خود در مقابل حملات موشکی برخی تروریست‌های مورد حمایت آمریکا حفاظت کند.

ارتش ترکیه در اندیشه خرید سامانه موشکی راهبردی

همچنین این کشور در نظر دارد تا علیرغم مخالفت آمریکا یک سامانه پیشرفته را به کار بگیرد تا بتواند پس از تفاهمات ثانویه با روسیه سیستم موشکی "اس-500" را با تولید مشترک با "مسکو" به تولید انبوه برساند.

حسن هانی زاده کارشناس مسائل غرب آسیا درباره خرید سامانه اس 500 از سوی ترکیه، بیان کرد: رویکرد دولت اردوغان به سمت برقراری همکاری نظامی با روسیه است و دیدگاه ترکیه این است که آمریکا در منطقه غرب آسیا به سمتی حرکت می‌کند که منافع آنکارا را دچار مخاطره کند؛ به همین دلیل دولت اردوغان با وجود اینکه در طول سال‌های گذشته یک نوع اصطکاک نظامی و سیاسی با روسیه داشت، اما به این نتیجه رسیده که باید به ایران، روسیه و سوریه نزدیک شود.

کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به دخالت های آمریکا در منطقه، تصریح کرد: ترکیه احساس می‌کند که آمریکا منافع آنها را به خطر انداخته، لذا به سمت خرید سلاح از روسیه روی آورده است.

وی با بیان اینکه روابط آنکارا و مسکو در آینده گسترش پیدا خواهد کرد، افزود: تلاش ترکیه بر این است که خرید تسلیحات نظامی خود را از سلاح‌های غربی به سمت سلاح‌های روسی منتقل کند و یک تفاهمنامه نظامی با روسیه امضا کند.

همکاری‌های راهبردی ترکیه با روسیه افزایش یافته و به نظر می‌رسد این کشور با اتفاقات رخ داده در سال 2016 به دنبال توسعه روابط با کشورهای شرقی همچون روسیه است.