تاشکند خواستار حل اختلافات مرزی قرقیزستان و قزاقستان

«بختیار ارگاشف» معاون سازمان فرهنگ‌ ازبکستان در یادداشتی به بررسی مشکلات مرزی موجود بین قرقیزستان و قزاقستان پرداخت.

در این یادداشت آمده است: «تاشکند» به حل سریع مشکلات مرزی موجود بین قرقیزستان و قزاقستان علاقمند است اما با توجه به موقعیت این کشورها در آسیای مرکزی روسیه باید به عنوان میانجی عمل کند.

در درگیری بین کشورها از جمله در تنش‌ها بین قرقیزستان و قزاقستان چند بعد وجود دارد از جمله این که بیشکک و آستانه روابط اقتصادی تنگاتنگی دارند.

بر اساس آمارهای سال 2016 روسیه با واردات 914 میلیون دلاری به قرقیزستان در جایگاه اول وارد کنندگان قرار دارد و قزاقستان با واردات 593 میلیون دلاری در جایگاه دوم قرار دارد.

در عین حال قزاقستان بعد از سوئیس دومین مقصد صادراتی قرقیزستان است که در سال گذشته 274 میلیون دلار محصولات خود را به این کشور صادر کرد.

اگر در نظر بگیریم که قرقیزستان 500 میلیون دلار طلا به سوئیس صادر می‌کند، نقش قزاقستان در تجارت خارجی قرقیزها نقش زیادی دارد.

علاوه بر این، در اوایل سال جاری 125 هزار مهاجر کاری قرقیز در قزاقستان کار می‌کردند.

اما این 2 کشور همانند دیگر کشورهای همسایه مشکلاتی داشته و دارند اما همیشه سعی شده که این مشکلات حل شوند.

قرقیزستان در سال 2015 عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیایی شد و در حال حاضر هماهنگ‌سازی بین کشورها به این اتحادیه واگذار شده است.

اگر به آمار گمرکی قزاق‌ها نگاه کنیم، خواهیم دید که این کشور در صادرات محصولات چینی به قرقیزستان و به همین ترتیب قرقیزها در صادرات این محصولات به قزاقستان نقش زیادی داشتند.

دلیل اصلی سردی روابط بین قرقیزستان و قزاقستان پس از اظهارات تند رئیس جمهور قرقیزستان، «الماس‌بیگ آتامبایف» به وجود آمد.

اگر به اوضاع به طور کلی نگاه کنیم، می‌بینیم که انتخابات ریاست جمهوری در قرقیزستان به اتمام رسید و کاندید مورد حمایت رئیس جمهور فعلی به پیروزی رسید و کم کم دوره بهبودی روابط بین 2 کشور و رفع عواقب منفی اظهارات تند آتامبایف فرا می‎رسد.

رئیس جمهور جدید قرقیزستان باید تصمیم بگیرد با این «ارث» بر جا مانده چه کار کند.

البته در حال حاضر قرقیزستان به بازسازی روابط حسن هم جواری نیاز دارد، چون رونق اقتصادی این کشور به میزان زیادی به قزاقستان وابسته است.

روسیه باید بین قرقیزستان و قزاقستان به عنوان میانجی اقدام کند.

هم قرقیزستان و هم قزاقستان عضو سازمان پیمان امنیت جمعی و اتحادیه اقتصادی اوراسیا هستند و روسیه در این 2 سازمان‌های نقش اصلی را دارد.

ازبکستان نیز نمی‌تواند در این سطح مشکلات این 2 کشور را حل و فصل کند.

علاوه‌ بر این تاشکند عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا نیست و در سطح رسمی نمی‌تواند برای حل اوضاع تلاش کند.

روابط بین قرقیزستان و ازبکستان به طور پویا در حال توسعه است.