برنامه سفر آسیایی ترامپ تغییر کرد

 «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور آمریکا، صبح روز جمعه به قصد آغاز سفر‌های آسیایی خود، واشنگتن را ترک کرد. وی پیش از عزیمت به ژاپن در ابتدا همراه با همسرش ملانیا به پایگاه شکاری هاربر- هیکام در شهر هونولولو در هاوایی رفت.

هنوز دقایقی از آغاز سفر آسیایی ترامپ نگذشته بود که کاخ سفید با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد رئیس جمهور قصد دارد یک روز به مدت اقامت خود در فیلیپین اضافه کند تا شخصا در اجلاس مهم کشور‌های شرق آسیا شرکت کند.

قرار بود ترامپ ۱۳ نوامبر از فیلیپین به واشنگتن بازگردد؛ اما درست یک روز پس از این تاریخ (۱۴ نوامبر) اجلاس کشور‌های شرق آسیا در شهر آنجلس فیلیپین آغاز به کار می‌کند. قرار بود «رکس تیلرسون»، وزیر امور خارجه آمریکا، به نیابت از ترامپ در اجلاس حضور داشته باشد؛ اما رئیس جمهور آمریکا تغییر عقیده داد و با طولانی‌تر کردن سفرش در این اجلاس حاضر خواهد شد.

ترامپ این نشست را حائز اهمیت دانسته و قصد دارد طی آن با سران ۱۰ کشور عضو آسه‌آن که هند، روسیه و چین را نیز شامل می‌شود، دیدار و گفتگو کند.

او در مسیر پرواز به سمت هاوایی نیز به خبرنگاران گفت: یک روز بیشتر در فیلیپین می‌مانیم، زیرا برنامه‌های روز بعد برایمان بسیار مهم و با اهمیت است.

سپس با حالتی کنایه‌آمیز به خبرنگاران گفت: برای همه شما آرزوی اوقاتی خوش می‌کنم. به عنوان یک شهروند آمریکایی، نماینده خوبی برای مردم کشور خواهیم بود. به عنوان خبرنگار نمی‌دانم؛ اما به عنوان شهروند قطعا نمایندگان خوبی برای شما خواهیم بود.

ترامپ در تور آسیایی خود به ترتیب از کشور‌های ژاپن، کره جنوبی، چین، ویتنام و در نهایت فیلیپین بازدید می‌کند.