ممنوعیت دسترسی به واتس‌اپ و تلگرام در افغانستان

سازمان تنظیم مقررات خدمات مخابراتی در افغانستان از تمام شرکت‌های ارائه دهنده خدمات اینترنتی خواست، دسترسی کاربران به دو نرم‌افزار پیام رسان واتس‌اپ و تلگرام را در این کشور مسدود کنند؛ اما هنوز مشخص نیست پاسخ شرکت‌های مذکور به درخواست سازمان تنظیم مقررات چه خواهد بود.

استفاده از شبکه‌های اجتماعی و سرویس‌های پیام رسان اینترنتی در افغانستان طی سال‌های اخیر به شدت افزایش یافته است. کاربران شبکه‌های اجتماعی و گروه‌های حامی حقوق مدنی با منتشر کردن متن نامه سازمان تنظیم مقررات خدمات مخابراتی افغانستان در صفحات مختلف اینترنتی، خشم و مخالفت خود را از صدور چنین دستوری اعلام کردند.

برخی منابع که نامشان فاش نشده اعلام کردند دلیل این تصمیم آن بود که دسترسی عناصر طالبان و دیگر گروه‌های افراطی به سامانه‌های ارسال پیام، مسدود شود.

«شهزاد اریوبی»، وزیر ارتباطات مخابراتی افغانستان، در صفحه فیس بوک خود اعلام کرد: به سازمان تنظیم مقررات دستور داده شد به دلیل شکایت‌هایی که از سوی مردم مطرح شده و عملکرد دارای نقص این شبکه‌های ارتباطی، دسترسی به آن را مسدود کند.

وی در ادامه تاکید کرد: دولت بر حق آزادی بیان پایبند است و می‌داند این موضوع یکی از اساسی‌ترین حقوق مدنی مردم کشورمان است.

در نامه سازمان تنظیم مقررات مخابرات افغانستان بر قطع فوری سه شبکه اینترنتی تلگرام، واتس‌اپ و فیس بوک تا ۲۰ روز آینده تاکید شده است. گزارش‌ها حاکیست هر سه این شبکه‌های اینترنتی در روز شنبه بدون هیچ مشکلی به کار خود در افغانستان ادامه دادند.

«ذبیح الله مجاهد»، سخنگوی گروه طالبان، در واکنش به این خبر اعلام کرد به زودی شماره وایبر خود را برای جایگزینی واتس‌اپ اعلام می‌کند تا اگر اختلالی در کار واتس‌اپ بوجود آمد، بتوان از وایبر استفاده کرد.