ابراز نگرانی درباره سرنوشت ۵۲ میلیون کودک آلوده به هپاتیت

دومین نشست جهانی درباره هپاتیت روز جمعه در سائوپائولوی برزیل با تاکید بر بهبود پیشگیری و درمان ۵۲ میلیون کودک آلوده به ویروس این بیماری پایان یافت.

راکل پک رئیس ائتلاف جهانی مبارزه با هپاتیت که این نشست را با همکاری سازمان جهانی بهداشت و دولت برزیل برگزار کرد در بیانیه‌ای گفت: «اغلب کودکان آلوده به شیوه موثر تشخص داده نمی‌شوند و تحت مداوا قرار نمی‌گیرند». وی اعلام کرد «کودکان به شدت تحت تاثیر ویروس هپاتیت قرار دارند و پیامد آن برای سلامت عمومی بسیار بالاست».

این نشست روز چهارشنبه با حضور نمایندگان ۸۰ دولت و بیش از ۲۰۰ متخصص از سراسر جهان آغاز شد. هپاتیت هر سال در جهان بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار قربانی می‌گیرد.

چارلز گور از مسئولان ائتلاف جهانی مبارزه با هپاتیت در این باره گفت:: «هم اکنون در جهان به رغم وجود واکسن، چهار میلیون کودک به هپاتیت سی و ۴۸ میلیون نفر به هپاتیت بی آلوده هستند». بر اساس اطلاعاتی که در این نشست ارائه شد ۸۴ درصد کشور‌ها واکسن هپاتیت بی در اختیار دارند، اما فقط ۳۹ درصد از دوز لازم برای محافظت موثر از کودکان برخوردارند.

از بین ۳۲۵ میلیون فرد آلوده در جهان ۵۲ میلیون نفر را افراد خردسال تشکیل می‌دهند که بیشتر آن‌ها به هپاتیت بی آلوده هستند و اغلب از مادر به فرزند منتقل می‌شود. طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت در سطح جهانی فقط ۹ درصد افراد آلوده به هپاتیت بی از این مشکل خود مطلع هستند و این رقم درباره هپاتیت سی به سختی به ۲۰ درصد می‌رسد.