پیامدهای ناشی از تیره شدن روابط آمریکا و روسیه

«زیگمار گابریل»، وزیر امور خارجه آلمان امروز یکشنبه در مصاحبه با روزنامه آلمانی «بیلد» با اشاره به تنش در شبه جزیره کره و تلاش آمریکا برای لغو توافق هسته‌ای ایران، به بررسی خطراتی که صلح جهانی را تهدید می‌کند، پرداخت.

او گفت: در میان گسترش بالقوه تسلیحات هسته‌ای در جهان، بالاگرفتن تنش‌های میان مسکو و واشنگتن، می‌تواند به مختل شدن نظم جاری جهان منجر شود. تخریب کامل ارتباطات آمریکا و روسیه، بزرگترین تهدید برای صلح در این سیاره است. اگر کره شمالی می‌تواند به سلاح‌های هسته‌ای دست یابد، بقیه کشور‌ها نیز می‌توانند. فقط اتحاد آمریکا و روسیه می‌تواند مانع گسترش تسلیحات هسته‌ای در جهان شود.

وی در ادامه با انتقاد از سیاست خارجی ترامپ و تلاش وی برای لغو توافق هسته‌ای ایران، تاکید کرد اقدامات دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا می‌تواند در نهایت به بی ثباتی در جهان منجر شود.

رئیس جمهور آمریکا پیشتر هنگام عزیمت به ژاپن در مصاحبه با خبرنگاران در داخل هواپیمای اختصاصی خود گفته بود درمورد اضافه شدن نام کره شمالی به فهرست حامیان تروریسم به زودی تصمیم گیری خواهد شد. او همچنین پیش‌بینی کرد احتمالا در سفر آسیایی خود با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، نیز دیدار کند.

در پی الحاق کریمه به روسیه در سال ۲۰۱۴، آمریکا و متحدانش اقدام به اعمال تحریم‌های گسترده‌ای علیه مسکو کردند که به تیره شدن بیشتر روابط دو کشور منجر شد.