استقبال ژاپن از گزینه‌های روی میز آمریکا علیه کره شمالی

شینزو آبه نخست وزیر ژاپن در کنفرانس خبری مشترک با دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا گفت:

آبه ابتدا از مهمان‌نوازی سال گذشته رئیس جمهور آمریکا تشکر کرد. وی از امکان میزبانی ترامپ و همسرش در اظهار خشنودی کرد.

وی گفت، دو کشور به جهان اتحاد دو کشور را نشان می‌دهند. آبه گفت: درباره کره شمالی گفت‌وگو کردندو در این مساله توافق دارند. وی گفت: از موضع ترامپ که می‌گوید همه گزینه‌ها روی میز است، استقبال می‌کند.

آبه گفت، ژاپن و آمریکا صد در صد کنار هم هستند؛ و کره شمالی باید برنامه اتمی خود را کنار بگذارد و در حالی که ژاپن و متحدان تلاش برای گفت‌وگو داشتند کره شمالی وعده‌های خود را شکست.

وی گفت: باید فشار بر کره شمالی را به حداکثر رساند باید از همه ابزارهای ممکن استفاده کرد. آبه گفت: چین هم باید فشار بر کره شمالی را زیاد کند و نقش بزرگتری در بازداشتن کرده شمالی انجام دهد.

آبه گفت که ژاپن دست در دست آمریکا نقش راهبری در جنوب شرق آسیا ایفا می‌کند. وی گفت: دو کشور همکاری‌های اقتصادی و امنیتی خوبی دارند و آن را گسترش می‌دهند.

ترامپ در این کنفرانس گفت که روابط دو کشور از همیشه نزدیک‌تر شده است. وی پیروزی اخیر آبه در انتخابات پارلمانی را تبریک گفت.

ترامپ به خانواده‌ها و بازماندگان حادثه تگزاس تسلیت گفت. وی افزود، طرفین همکاری‌های نظامی و اقتصادی بیشتر افزایش می‌دهند.

ترامپ گفت: کره شمالی به شکل غیرقانونی برنامه موشکی و تسلیحاتی خود را گسترش داده و امنیت و ثبات را از منطقه می‌برد. وی تاکید کرد دوره صبر استراتژیک در قبال کره شمالی به سر آمده است.

رئیس جمهور آمریکا گفت: کشورش در کنار مردم ژاپن در مقابله با کره شمالی می‌ایستد. وی گفت: نظامیان آمریکایی و ژاپنی در کنار یکدیگر می‌ایستند و با یکدیگر تمرین و رشد می‌کنند.

ترامپ همچنین از افزایش همکاری اقتصادی طرفین سخن گفت و افزود، فرصت‌های تازه‌ای برای دو طرف پیش می‌آید تا در زمینه صنعت و پزشکی و فناوری با یکدیگر همکاری کنند.

شینزو آبه درباره احتمال تقابل نظامی با کره شمالی گفت، اتحاد آمریکا و ژاپن صلح را در این منطقه افزایش می‌دهد و در تقابل با کره شمالی، توکیو و واشنگتن کاملا با یکدیگر متحد هستند.

وی گفت: خواستار درگیری نیستند، ولی باید با فشار، کره شمالی را مجبور به تغییر رفتار کرد. آبه گفت: با ترامپ در مساله کره شمالی کاملا موافق هستند.

ترامپ همچنین گفت: مردم کره شمالی مردم خوبی هستند، اما در کشوری زندگی می‌کنند که رژیم سرکوب‌گری دارد. وی اظهار امیدواری کرد زمانی این مشکل حل شود.

ترامپ افزود، آمریکا بهترین تسلیحات و تجهیزات نظامی را در جهان دارد و با ژاپن معاملات تسلیحاتی و نظامی خواهد داشت که ایجاد اشتغال برای آمریکایی‌های و ایجاد امنیت برای ژاپنی‌ها می‌کند.