سعد حریری در نخستین مصاحبه خود پس از استعفا/ استعفای من به نفع لبنان بود

سعد حریری، نخست‌وزیر مستعفی لبنان، برای نخستین‌بار پس از کناره‌گیری از سمتش با شبکه تلویزیونی المستقبل گفتگو کرد.

سعد حریری در این مصاحبه مدعی شد: استعفای من کاری درست و به نفع لبنان بود و به هیچ وجه از آن عقب‌نشینی نخواهم کرد. نخست‌وزیر مستعفی لبنان با طرح ادعاهای بی‌اساس علیه جنبش مقاومت این کشور، گفت: من ضد حزب‌الله به عنوان یک حزب سیاسی نیستم؛ اما حزب‌الله نباید عامل تخریب لبنان باشد.

حریری افزود: اطلاعات بدست آمده سبب شد من برای نجارت کشور تصمیم به استعفا بگیرم. گروهی در لبنان هستند که برای هدف قرار دادن ثبات در کشورهای حوزه خلیج ( فارس) فعالیت می کنند. 

نخست‌وزیر مستعفی لبنان که عملاً در حصر خانگی در ریاض، پایتخت عربستان است، در ادامه مدعی شد: زبان بیانیه استعفایم را خود انتخاب کردم تا خطری را که در آن هستیم، برای مردم لبنان بیان کنم. وی در بخشی از سخنان خود گفت: بزودی به لبنان باز خواهم گشت و اقدامات امنیتی را برای حمایت از خود اتخاذ خواهم کرد. حریری همچنین مدعی شد: تهدید علیه جان من همچنان پابرجاست.

حریری در ادامه افزود: اجازه نخواهم داد لبنان میدان جنگ منطقه ای شود. وی همچنین گفت: به نفع ما به عنوان مردم لبنان نیست که تحریم های کشورهای عربی نیز به ما اضافه شود.

سعد حریری همچنین مدعی شد: «ما خواهان روابط خوب با ایران هستیم؛ اما ایران باید از مداخلاتش دست بردارد. ما مخالف آن هستیم که ایران ما را به محوری علیه کشورهای عربی تبدیل کند». وی در ادامه مدعی شد ایران در امور کشورهای عربی دخالت می‌کند. نخست‌وزیر لبنان همچنین، در اظهاراتی مضحک گفت:  ملک سلمان (پادشاه عربستان سعودی) و ولیعهد (محمد بن سلمان) به دنبال ثبات لبنان و دموکراسی و اقتصاد آن هستند و عربستان، لبنان را منبعی برای ثبات می بیند. 

نخست‌وزیر مستعفی لبنان در ادامه مدعی شد: من نامه استعفایم را نوشتم تا شوکی مثبت برای نشان دادن وخامت اوضاع ایجاد کنم. وی افزود: حق قانونی رئیس جمهور است که استعفایم را تقدیم وی کنم. من رابطه ای خوب با رئیس جمهور میشل عون دارم و هنگامی که بازگردم گفتگویی طولانی با وی برای حل مشکلات خواهم داشت.

سعد حریری در بخش دیگری از سخنانش مدعی شد: «عربستان در امور لبنان مداخله نمی‌کند و ریاض در جریان جنگ سال 2006 میلادی، بیشترین کمک را به بیروت کرد. عربستان همواره خواهان منافع لبنان است!» و

وی همچنین مدعی شد:  از زمان ورودم به عربستان، در خانه ام هستم و در مکان دیگری نبوده ام. حریری در ادامه ادعاهایش گفت: من در عربستان آزادانه حرکت می‌کنم و می‌توانم در هر زمانی به هر کجا که می‌خواهم سفر کنم! 

نخست‌وزیر مستعفی لبنان همچنین مدعی شد: بی‌طرفی لبنان در درگیری‌های منطقه از سوی حزب الله مورد احترام قرار نگرفت.

حریری درباره بازداشت‌های گسترده اخیر در عربستان سعودی، گفت:  بازداشت ها ، مسأله داخلی عربستان به شمار می رود. وی افزود: به روابط من با ولیعهد عربستان -محمد بن سلمان- حسادت می کنند. تمامی دیدارهای من با وی دوستانه بوده و او مرا به مانند برادر خود به حساب می آورد!

نخست‌وزیر لبنان همچنین افزود: تا دو سه روز آینده به لبنان باز خواهم گشت. وی همچنین مدعی شد: «از همه لبنانی می خواهم اقدام مرا درک کنند. هنگامی که بازگشتم به طور مفصل تر صحبت خواهیم کرد. همه ما باید برای منفعت لبنان کار کنیم!» وی افزود: همزمانی استعفای من و بازداشت‌ها در عربستان، تصادفی بود!

 

در حال تکمیل ...