هشدار مقام‌های فرانسوی نسبت به بالا بودن سطح تهدیدات تروریستی

 مقام های فرانسوی تاکید کرده اند که با گذشت 2 سال از حملات تروریستی پاریس، هنوز سطح بی سابقه‌ای از تهدید داخلی هم از داخل و هم از خارج کشور وجود دارد.

در حالی که گروه تروریستی تکفیری داعش بخش های زیادی از سرزمین های اشغال شده در عراق و سوریه را از دست داده، صدها شهروند فرانسوی در حال بازگشت به این کشور هستند. این مساله پاریس را با چالش جدی روبرو کرده است که چگونه با این افراد برخورد کند.

امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه قرار است امروز دوشنبه در مراسم قربانیان حملات تروریستی 13 نوامبر 2015 میلادی شرکت کند. این حملات، مرگبارترین حملات در خاک فرانسه از زمان جنگ جهانی دوم بوده است و این مساله موجب شد تا فرانسه نیز به ائتلاف بین المللی موسوم به ضد داعش به رهبری آمریکا بپیوندد.

این حملات موجب تصویب قوانین سختگیرانه و امنیتی برای مقابله با تهدیدات شده است. تازه ترین قانون به پلیس فرانسه قدرت و اختیارات بیشتری را برای جستجوی ساختمان ها، انجام شنود الکترونیکی و بستن مساجد را داده است.

گروه های حقوق بشری به شدت از تصویب قوانین جدید در فرانسه انتقاد کرده و بر این باورند که قدرت و اختیارات داده شده به نیروهای امنیتی، آزادی های مدنی را به شدت محدود خواهد کرد.

مکرون نیز بر این مساله تاکید کرده است که باید تعادل و توازنی بین امنیت و آزادی وجود داشته باشد. در حالی که وضعیت فوق العاده در فرانسه ظاهرا به پایان رسیده ولی هنوز سربازان مسلح روزانه در خیابان های پاریس گشت زنی می کنند.

بر اساس اعلام وزارت کشور فرانسه، اتخاذ تدابیر فوق العاده موجب شده است تا نهادهای اطلاعاتی بیش از 30 حمله تروریستی را در دو سال گذشته خنثی کنند. هفته گذشته پلیس 9 نفر را در یک عملیات ضد تروریستی بازداشت کرده است.

لوران نونز رئیس آژانس اطلاعات داخلی فرانسه در این باره به روزنامه فیگارو گفت: چیزی که ما را نگران می کند، طرح های حملات تروریستی است که توسط تیم هایی که هنوز در حال جنگ و عملیات در سوریه و عراق هستند، طراحی شده است.

وی در ادامه افزود: خطر حملات تروریستی که در داخل فرانسه نیز طراحی شده باشد، همچنان بالا است. ریسک حملات توسط افرادی که ترجیح می دهند با روش های کم هزینه مثل خودرو یا چاقو اقدام به کشتار مردم کنند، هنوز به شدت بالا است.

نگرانی خاص سرویس های امنیتی فرانسه این است که با صدها تبعه این کشور که احتمالا قصد بازگشت از عراق و سوریه را دارند، چگونه برخورد کنند.

مکرون در سفر هفته گذشته خود به ابوظبی تاکید کرد که افرادی که در حال بازگشت به فرانسه هستند، به صورت مورد به مورد تحت بررسی و مطالعه قرار خواهند گرفت.