تسلیحات آلمانی همچنان در دست سعودی‌ها

 در شرایطی که اقدامات عربستان سعودی در خاورمیانه تنش‌آفرین شده شده است، موضوع صادرات تسلیحات آلمانی به عربستان همچنان مورد توجه است.

روزنامه آلمانی «زوددویچه» در این زمینه نوشت که آلمان بار دیگر با فروش تسلیحات به عربستان موافقت کرد. دلیل چنین اقدامی درآمد سرشاری است که از صادرات تسلیحات عاید آلمان می‌شود. آلمان فقط در سه ماهه سوم سال جاری میلادی، حدود 148 میلیون یورو از معامله با عربستان درآمد داشته است و این در حالی است که سال گذشته در زمان مشابه ارزش معامله‌های برلین با ریاض 41 میلیون یورو برآورد شده بود.

در تمامی سال 2016 هم ارزش صادرات تسلیحاتی آلمان به عربستان 530 میلیون یورو برآورد شده بود.

این آمارها در پی درخواست حزب چپ از وزارت اقتصاد آلمان به دست آمده است. وزارت اقتصاد درباره اینکه چه تسلیحاتی به عربستان صادر می‌شود، اطلاعاتی در اختیار نگذاشته است.با این همه مشخص است که قایق‌های گشت‌زنی حجم قابل توجهی از این معامله را شامل می‌شوند.

حزب چپ آلمان از اقدام دولت این کشور مبنی بر فروش سلاح به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و مصر به دلیل نقض حقوق‌بشر انتقاد کرده است. یکی از سیاستمداران این حزب گفت: «این موضوع به ویژه درباره  عربستان سعودی و مصر اهمیت دارد چرا که این کشورها با جنگ کثیفی که در یمن به راه انداخته‌اند، مسئول مرگ هزاران تن هستند.»