استقبال موگرینی از نشست ریاض 2 برای حل بحران سوریه

«فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای از نتیجه نشست ۳ روزه ریاض ۲ استقبال کرد و گفت: توافق برای ایجاد  هیئتی واحد برای اعزام به مذاکرات ژنو با هدف حل بحران سوریه، نقطه عطف مهمی در روند حرکت به سوی مذاکرات واقعی میان طرفین (معارضان و دولت سوریه) است.

موگرینی همچنین از انتخاب «نصرالحریری» به عنوان رئیس جدید هیئت مذاکره کننده معارضان استقبال کرد.

به گفته موگرینی، به‌این ترتیب معارضان، هیئتی یکپارچه برای مذاکره بدون پیش‌شرط مطابق با دستورکار سازمان ملل دارند و تقویت حضور زنان در این  هیئت نیز قدم بزرگی محسوب می‌شود.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا افزود: این توافق در کنار بیانیه نشست سوچی (با حضور رؤسای جمهوری ایران، روسیه و ترکیه) اجازه برگزاری دور بعدی مذاکرات ژنو با امید به تسهیل شرایط برای اتخاذ تصمیمات اساسی از سوی گروه‌های سوری درباره مسائلی چون دولت انتقالی، روند قانونی و برگزاری انتخابات آزاد تحت نظارت سازمان ملل را می‌دهد.

وی در پایان این بیانیه از لزوم از میان برداشتن موانع برای دسترسی نهادهای حقوق بشر به سراسر سوریه سخن گفت و بر نقش فعال کشورهای تضمین کننده آتش‌بس سوریه شامل ایران، روسیه و ترکیه برای تسهیل دسترسی به مناطق کاهش تنش در سوریه تاکید کرد.