خودداری اف‌بی‌آی از مطلع کردن واشنگتن از حملات سایبری

 گاردین نوشت: به تازگی گزارش‌هایی منتشر شده است درباره اینکه سازمان «اف بی آی» به مقامات ارشد دولت آمریکا اطلاع نداده است که هکرهای روس ایمیل های شخصی آنها را هدف قرار داده اند. این در حالیست که سازمان اف بی آی از یک سال قبل از قصد هکرهای روس مطلع بوده است.

وبسایت آسوشیتد پرس نخستین بار این خبر را منتشر کرد. آسوشیتد پرس به مدت 2 ماه یک تیم از گزارشگران خود را مسئول بررسی این مسئله کرد. گزارشگران آسوشیتد پرس با تعدادی از افرادی که هدف حمله گروه سایبری وابسته به دولت روسیه به نام «فنسی بیر» قرار گرفته بودند مصاحبه کرد و به این اطلاعات دست یافت.

در حدود 80 مصاحبه ای که با مقامات آمریکایی صورت گرفت، فقط دو نفر آنها اعلام کردند که سازمان اف بی آی به آنها درباره اینکه هدف حمله سایبری قرار گرفته اند، اطلاع داده است. حتی برخی از مقامات ارشد آمریکایی هم تنها زمانی متوجه این حمله هکری شدند که آسوشیتد پرس این اطلاعات را فاش کرد.

این در حالیست که سازمان اف بی آی در بیانیه ای اعلام کرده است که این سازمان به صورت منظم افراد و سازمان ها را از هک احتمالی اطلاعات مطلع می کند.

این اقدام اف بی آی مقامات آمریکایی را سردرگم کرده است به گونه ای که یکی از آنها به نام «فیلیپ رینر»، یک مقام ارشد سابق شورای امنیت ملی آمریکا با انتقاد از اف بی آی اعلام کرد: شما باید به مردم بگویید. شما باید از مردم محافظت کنید.

گزارش‌ها حاکی از آن است که سازمان اف بی آی به بیشتر پرسش های آسوشیتد پرس در این خصوص پاسخ قاطعی نداد. سه مقام آگاه اعلام کردند: سازمان اف بی آی بیش از یک سال است که از جزئیات حمله هکری شرکت «فنسی بیر» به ایمیل های شخصی مقامات آمریکایی اطلاع دارد.

یکی از مقامات ارشد اف بی آی به دلیل حساسیت موضوع نگفت که این حمله هکری دقیقا چه زمانی اتفاق افتاده است.

آژانس های اطلاعاتی آمریکا پیش از این مدعی شده اند که روسیه سعی داشته است با انجام حملات سایبری در انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریکا به نفع دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری خواه مداخله کند. دولت روسیه تاکنون بارها هرگونه ادعای دخالت در انتخابات آمریکا را تکذیب کرده است. رابرت مولر، مسئول پرونده دخالت روسیه در انتخابات آمریکا هم اکنون مشغول بررسی ارتباط اعضای تیم دونالد ترامپ با مقامات روس است.