ناتوانی عربستان در راهیابی به سازمان بین المللی دریانوردی

منابع خبری اعلام کردند عربستان علاوه بر رایزنی‌ها در آغاز سی امین نشست مجمع عمومی سازمان بین المللی دریانوردی حدود یک میلیون دلار به صندوق همکاری‌های فنی این سازمان اهدا کرد با این وجود نتوانست به مقصودش برسد.

اعضای مجمع عمومی سازمان بین المللی دریانوردی بر اساس ظرفیت‌ها، موقعیت جغرافیایی و توانمند‌های کشتیرانی و دریانوردی انتخاب می‌شوند.

مجمع سازمان بین‌المللی دریانوردی که از دوشنبه گذشته و با حضور هئیت نمایندگی جمهوری اسلامی ایران آغاز شد محلی برای اجتماع بزرگ مقامات ۱۷۲ کشور عضو این سازمان است که هر دو سال یک‌بار در مقر ان واقع در شهر لندن برگزار می‌شود.

در این نشست، عالی‌ترین مقامات دریایی کشور‌ها دورهم جمع می‌شوند و به بررسی دستور کار‌های مهم و اساسی در رابطه با ایمنی، حفظ محیط‌زیست و امنیت در عرصه دریانوردی می‌پردازند و مهم‌ترین تصمیمات را می‌گیرند.

از جمله دستور کار‌های مهم این نشست تصویب طرح استراتژیک سازمان آیمو، بررسی و تصویب گزارش کمیته‌های اصلی شامل کمیته ایمنی دریانوردی، کمیته حقوقی، کمیته محیط زیست دریایی، کمیته فنی و کمیته تسهیل ترافیک دریایی. انتخاب چهل عضو شورا بر اساس مواد ۱۶ و ۱۷ کنوانسیون آیمو و در سه گروه الف، ب. و ج. است.

طرح تأسیس سازمان بین‌المللی دریانوردی (International Maritime Organization) یا آیمو IMO در ۶ مارس ۱۹۴۸ در کنفرانسی که در ژنو برگزار شده بود به تصویب رسید. این سازمان ۱۰ سال بعد اجرایی شد و از سال ۱۹۵۸ در جامعه بین‌المللی کارش را آغاز کرد.

این سازمان در گذشته نهادی مشورتی دریایی بین‌الدول (Inter-Governmental Maritime Consultative Organization) خوانده می‌شد، اما از سال ۱۹۸۲ به سازمان بین‌المللی دریانوردی تغییر نام داد. هدف سازمان بین‌المللی دریانوردی، تسهیل همکاری و مبادله اطلاعات میان کشور‌های عضو در زمینه موضوعات فنی مربوط به کشتی‌رانی و به وجود آوردن عالی‌ترین معیار‌های ایمنی دریایی است.