حضور گروههای الحشد الشعبی با یک لیست واحد در انتخابات عراق

«نعیم العبودی» سخنگوی جنبش «عصائب اهل الحق» عراق اعلام کرد که اغلب گروه‌های موسس الحشد الشعبی با یک فهرست انتخاباتی واحد و مستقل از سایر ائتلاف‌ها، در انتخابات سراسری پارلمان عراق شرکت خواهند کرد.

این انتخابات قرار است در ماه می سال 2018 برگزار شود.

روزنامه «الشرق الاوسط»، چاپ لندن به نقل از العبودی نوشت: ائتلاف جدید به دنبال رسیدن به پست نخست وزیری نیست ولی ما در انتخاب شخص نخست‌وزیر موثر خواهیم بود.

وی افزود: واقعیت سیاسی موجب می شود که بین رویا و واقعیت تمییز قائل شویم. لذا ما نمی‌گوییم که فراکسیون الحشد الشعبی بیشترین رای را خواهد آورد و سایرین را کنار می‌زند و دولت را تشکیل می‌دهد. ما می‌دانیم که نخست‌وزیر را فراکسیون بزرگتر انتخاب خواهد کرد لذا ما در این روند تاثیرگذار خواهیم بود و در انتخاب نخست‌وزیر نقش خواهیم داشت. ضمن اینکه، طرف‌های موسس الحشد  الشعبی تمایلی به رسیدن به پست نخست‌وزیری در مرحله کنونی ندارند.

العبودی شایعه تشکیل فهرست انتخاباتی با نام «تحالف المجاهدین» را تکذیب کرد و گفت که این اسم به دلیل آن شایعه شده که برخی ائتلاف گروه‌های الحشد را به این اسم توصیف می‌کنند. ائتلاف گروه‌های مختلف حاضر در الحشد تازگی ندارد و از دو ماه پیش، گروه‌های نظیر عصائب اهل الحق، گردانهای سیدالشهداء، حزب‌الله عراق، سازمان بدر، جنبش اوفیاء و ...در حال رایزنی برای ائتلاف هستند و تا به این لحظه، نامی برای این ائتلاف انتخاب نکرده‌اند.

سخنگوی جنبش «عصائب اهل الحق» افزود: این ائتلاف، عرصه سیاسی را در کنترل خود در نمی‌آورد اما به منزله تزریق خون جدید به پیکره فضای سیاسی عراق خواهد بود. انتخاب اول و آخر، رای مردم عراق است.

وی درباره سخنان اخیر «حیدر العبادی» درباره عدم دادن اجازه شرکت در انتخابات به طرف‌های سیاسی دارای شاخه‌های مسلحانه گفت: ما نگران این سخنان العبادی نیستیم و کاملا با آن موافقیم. جنبش‌ها و گروه‌های حاضر در الحشد الشعبی سیاسی هستند و دارای رویکردها و دیدگاه‌های سیاسی و حتی در پارلمان نماینده دارند مانند سازمان بدر و عصائب اهل الحق.تا به این لحظه نیز تصمیم گرفته شده که همگی تحت فهرست انتخاباتی واحد و مستقل وارد عرصه رقابت‌های انتخاباتی شوند.

وی افزود: اظهارات نخست‌وزیر عراق کاملا منطبق بر قانون انتخابات و احزاب است و این جنبش‌ها پس از ادغام در نیروهای الحشد الشعبی و فعالیت تحت نظارت دولت، دیگر دارای شاخه نظامی مستقل نبودند.