لغو قرارداد خرید جنگنده‌های آمریکایی از جانب کانادا

برنامه خرید ۱۸ جنگنده بوئینگ سوپر هورنت آمریکایی از جانب دولت کانادا، به دلیل افزایش اختلافات اتاوا با این شرکت آمریکایی لغو شده است.

بر اساس گزارش منابع آگاه، اتاوا قصد دارد در هفته آینده ناوگانی از جنگنده‌های قدیمی‌تر استرالیایی اف-۱۸ را خریداری کند. این جنگنده‌ها مشابه جنگنده‌هایی است که نیرو‌های هوایی کانادا اکنون از آن‌ها استفاده می‌کند.

این اقدام در پاسخ به وضع تعرفه وارداتی ۲۲۰ درصدی بر محصولات شرکت کانادایی «بمباردیر» از جانب آمریکا انجام شده است. فیلیپ کولیارد، رئیس دولت کِبِک کانادا شرکت بوئینگ را محکوم و آن را به تلاش برای مغلوب ساختن شرکت کانادایی بمباردیر متهم کرده است. اتاوا نیز این شرکت را به دلیل عدم فعالیت به عنوان یک شریک قابل اعتماد، محکوم کرده است.

این مناقشه تجاری در حالی رخ داده است که مذاکرات میان آمریکا و کانادا درباره قرارداد تجاری آزاد آمریکای شمالی (نفتا) به بن بست خورده است. دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا معتقد است این قرارداد برای حمایت از اشتغال آمریکایی‌ها، عملکرد مناسبی نداشته است.

آینده فروش تسلیحات آمریکایی به کانادا نیز با تردید روبرو شده است. بر اساس اعلام شرکت بوئینگ، عملیات دفاعی و تجاری این شرکت در کانادا اکنون برای بیش از ۱۷ هزار کانادایی اشتغال‌زایی کرده است.

در مقابل، اتاوا اعلام کرده است فروش جنگنده‌های آمریکایی به کانادا تازه‌ترین قربانی سیاست‌های تجاری دولت ترامپ شده است. دولت آمریکا در صدد وضع مجازات‌هایی برای واردات محصولات تعدادی از صنایع کانادایی است که واشنگتن آن‌ها را به دریافت یارانه‌های دولتی متهم کرده است.

مقامات کانادایی که در مذاکرات نفتا شرکت می‌کنند از تصمیم وزارت تجارت آمریکا مبنی بر وضع تعرفه وارداتی بر محصولات کانادایی انتقاد کرده اند. کریستیا فریلند، وزیر خارجه کانادا اعلام کرده است با تحقیقات آمریکا درباره صنایع هوافضای کانادا «به شدت مخالف است.»

وزارت دفاع استرالیا به رویترز اعلام کرد کانادا تمایل خود برای خرید «تعدادی» از جنگنده‌های اف-۱۸ هورنت از این کشور را به طور رسمی بیان کرده است.