شورای امنیت تصمیم ترامپ را تغییر می دهد؟

شورای امنیت سازمان ملل در حال آماده‌سازی پیش‌نویس قطعنامه‌ای است که تاکید می‌کند هرگونه تصمیم و بیانیه‌ای درباره وضعیت قدس، تاثیر قانونی حقوقی نخواهد داشت و باید لغو شود.

به نوشته خبرگزاری «رویترز» در این پیش‌نویس یک صفحه‌ای که از سوی مصر پیشنهاد و بین 15 عضو شورای امنیت توزیع شده است، مشخصا حرفی از آمریکا یا شخص «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور این کشور به میان نیاورده است.

رویترز به نقل از برخی دیپلمات‌ها نوشت که شورای امنیت می‌تواند هفته آینده بر سر این پیش‌نویس برای تبدیل کردن آن به قطعنامه رای‌گیری کند.

در این پیش‌نویس آمده است: «هر تصمیم و اقدامی که به منظور تغییر هویت، وضعیت یا ترکیب جمعیتی شهر مقدس قدس باشد، تاثیر حقوقی ندشته، پوچ و بی‌اعتبار است که باید طبق قطعنامه‌های مرتبط سازمان‌ملل، لغو شود.»

این پیش‌نویس از همه کشورها می‌خواهد طبق قطعنامه 478 شورای امنیت، از تاسیس نمایندگی دیپلماتیک (سفارتخانه و کنسولگری) در شهر قدس اجتناب کرده و ضمن پایبندی به قطعنامه‌های امنیت، هیچ اقدامی خلاف آنها انجام ندهند.

برای تصویب شدن این قطعنامه، به 9 رای مثبت و البته وتو نشدن از سوی آمریکا، فرانسه، بریتانیا، روسیه یا چین نیاز دارد.

دفتر نمایندگی آمریکا در سازمان ملل اما هنوز درباره این پیش‌نویس، اظهار نظری نکرده است.

خبرگزاری «آناتولی» به نقل از منابع دیپلماتیک در سازمان ملل نوشت که شورای امنیت روز دوشنبه جلسه اضطراری برای لغو تصمیم آمریکا درباره قدس برگزار خواهد کرد.

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا ساعات پایانی روز چهارشنبه (15 آذر) ضمن به رسمیت شناختن قدس به پایتختی اسرائیل، دستور انتقال سفارتخانه آمریکا از تل‌آویو به قدس را امضا کرد.

«اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی «حماس» روز پنجشنبه هفته گذشته ضمن دعوت به تظاهرات در سراسر فلسطین اشغالی، جمعه را آغاز انتفاضه چهارم و روز خشم اعلام کرد.

همچنین در اقدامی کم‌سابقه چهارده عضو شورای امنیت سازمان ملل از جمله انگلیس، فرانسه و روسیه، در جلسه که ساعات پایانی جمعه قبل برگزار شد، ضمن انتقاد شدید از اعلام شدن قدس به پایتختی رژیم صهیونیستی توسط آمریکا، گفتند سفارتخانه‌هایشان را از تل‌آویو منتقل نمی‌کنند.