روابط آمریکا و انگلیس شکر آب شده است؟

وزنامه گاردین نوشت ترزا می، نخست وزیر انگلیس، سه‌شنبه درباره مواضع بسیار متفاوت کشورش در قبال قدس اشغالی با دونالد ترامپ گفتگو کرد، اما معلوم نیست که آیا روابط دو کشور که پیش از این لطمه دیده بود، بهبود یافته است، و آیا ترامپ ماه فوریه برای گشایش سفارت جدید آمریکا به لندن سفر خواهد کرد یا خیر.

در این گزارش آمده است: سران دو کشور در حالی با یکدیگر تلفنی گفتگو کردند که ۱۳ روز از زمانی می‌گذرد که ترزا می‌اعلام کرد با ترامپ درباره تصمیمش مبنی بر به رسمیت شناختن اورشلیم (قدس اشغالی) به عنوان «پایتخت» اسرائیل گفتگو خواهد کرد؛ موضعی که با سیاست لندن و تقریباً همه دیگر اعضای سازمان ملل، در تضاد است. این کشور‌ها می‌گویند سرنوشت اورشلیم (قدس اشغالی) باید در مذاکرات جامع تعیین شود.

سخنگوی ترزا می‌در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا این تاخیر دو هفته‌ای در گفتگوی تلفنی سران دو کشور حاکی از بی اعتنایی و امتناع ترامپ از پرداختن به این موضوع است است، گفت: سران دو کشور «روابط خوبی دارند»، رابطه‌ای که شامل اختلاف بر سر برخی مسائل نیز هست.

گاردین افزود: با وجود این، هنوز توافقی بر سر سفر ترامپ به انگلیس وجود ندارد؛ سفری که به علت نگرانی‌ها از احتمال وقوع تظاهرات گسترده (علیه ترامپ)، به تعویق افتاده است. مقامات انگلیسی می‌گویند با توجه به اینکه برگزاری تظاهرات گسترده‌ای علیه ترامپ در انگلیس برنامه‌ریزی شده است و بر خلاف سفر‌های قبلی ترامپ به ریاض، اورشلیم (قدس اشغالی)، ورشو و پکن مدیریت سفر وی به لندن امکان پذیر نخواهد بود، در نهایت خود ترامپ باید تصمیم بگیرد که آیا به انگلیس سفر خواهد کرد یا خیر.

در ادامه این گزارش آمده است: اختلاف آشکار بر سر اورشلیم (قدس اشغالی) بین انگلیس و آمریکا در حالی بروز کرده است که پیش از این نیز، ترامپ و ترزا می‌ جنگ لفظی شدیدی با یکدیگر داشتند. این جنگ لفظی پس از آن آغاز شد که ترامپ، تصاویر ویدئویی مربوط به اسلام‌هراسی را که یک گروه راست افراطی موسوم به «انگلیس نخست» منتشر کرده بود، در صفحه‌اش در توئیتر قرار داد. ترزا می‌ با صراحت آشکار از ترامپ اعلام کرد وی کار اشتباهی کرد که این تصاویر را در صفحه اش در توئیتر قرار داد. این سخنان نخست وزیر انگلیس، ترامپ را وادار به پاسخگویی در صفحه اش در توییتر کرد. ترامپ نوشت ترزا می‌ بهتر است تمرکزش را از روی وی بردارد و توجهش را به آنچه در انگلیس می‌گذرد، معطوف کند.

دفتر نخست وزیری انگلیس در بیانیه خود درباره تماس تلفنی ترزا می‌و ترامپ اعلام کرد دو طرف درباره اوضاع یمن نیز تبادل نظر کردند و ترزا می‌گفت: کشور «درباره اوضاع بشردوستانه در یمن همچنان به شدت نگران» است. ائتلافی به رهبری سعودی که از حمایت هر دو کشور انگلیس و آمریکا برخوردار است، به بمباران و محاصره مناطق تحت کنترل حوثی‌ها (جنبش انصارالله) در این کشور ادامه می‌دهد؛ این حملات و محاصره یمن در بروز فاجعه انسانی در این کشور سهم قابل توجهی داشته است. ترزا می‌خواستار توقف این محاصره شده است، اما مقامات انگلیسی اذعان می‌کنند ترامپ از اهرم بیشتری در برابر محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان برخوردار است.

سارا سندرز، سخنگوی کاخ سفید، گفت: تبادل نظر با لندن درباره سفر (ترامپ به انگلیس) ادامه دارد. وی افزود: «ما مشغول همکاری با آن‌ها برای نهایی کردن جزئیات هستیم، و پیش بینی می‌کنیم که نتایج این بحث‌ها به زودی اعلام شود.»