آمادگی نخست‌وزیر اسپانیا برای گفتگو با دولت جدید کاتالونیا

روز جمعه، ماریانو راخوی، نخست‌وزیر اسپانیا، گفت آماده است با دولت محلی آینده کاتالونیا وارد مذاکره شود. احزاب جدایی‌طلب کاتالونیا در انتخابات محلی حساس روز پنجشنبه به پیروزی رسیدند.

پس از اعلام نتایج این انتخابات که اختلاف جدی میان شهروندان موافق و مخالف استقلال کاتالونیا از اسپانیا را نشان داد، راخوی گفت انتظار دارد «دوره جدیدی مبتنی بر گفتگو» در کاتالونیا آغاز شود.

با این حال، وی در پاسخ به یک خبرنگار که پرسید آیا از کارلس پوجدمون، رئیس دولت پیشین کاتالونیا، دعوت به ملاقات خواهد شد یا خیر، گفت: «فردی که من باید ملاقات کنم کسی است که در انتخابات پیروز شده است و این فرد، خانم آریماداس است.»

راخوی در این گفته‌های خود به «اینِس آریماداس»، کاندیدای میانه رو و مخالف جدایی کاتالونیا که حزب وی بهترین نتیجه را در انتخابات روز پنجشنبه کسب کرد، اشاره کرد. با اینکه حزب آریماداس نتیجه مناسبی کسب کرد، احزاب جدایی طلب اکثریت قاطع را در این انتخابات به دست آوردند.

راخوی پس از برکناری دولت جدایی طلب سابق کاتالونیا، درخواست برای برگزاری انتخابات زودهنگام روز پنجشنبه را اعلام کرد تا به این صورت، تلاش‌ها برای استقلال این منطقه خودمختار از اسپانیا متوقف شود.

راخوی روز جمعه در یک کنفرانس خبری گفت نتایج این انتخابات که در آن، حزب مخالف جدایی «شهروندان» بیشترین آرا را به خود اختصاص داد، نشان‌دهنده تنوع دیدگاه‌ها در کاتالونیا است و این مسئله دولت جدید این منطقه را وادار می‌کند از قانون تبعیت کند.

نخست وزیر اسپانیا همچنین گفت تا زمانی که مقامات جدید منطقه کاتالونیا قانون اساسی اسپانیا را نقض نکنند، آماده گفتگو با آن‌هاست.

دولت پیشین کاتالونیا یک همه پرسی استقلال برگزار کرد. دادگاه‌های اسپانیا این همه ‌پرسی را مخالف قانون اساسی این کشور دانستند.