اقدام سئول برای مقابله با پیونگ یانگ

کره جنوبی دفتر تازه‌ای برای نظارت و برخورد با تهدید کره شمالی ایجاد کرد.

دولت کره جنوبی در پاسخ به درخواست‌های روزافزون از ارتش و نیرو‌های مسلح این کشور برای تاسیس برج کنترل که تنها و تنها به بررسی امور کره شمالی اختصاص داشته باشد، اعلام کرد وزارت دفاع اداره‌ای تازه‌ را برای این منظور ایجاد می‌کند.

پس از آنکه کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی از پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای در برنامه موشک‌های دور برد و برنامه‌ی هسته‌ای این کشور رونمایی کرد، تهدید پیونگ یانگ در سال ۲۰۱۷ بیش از پیش در کانون توجه قرار گرفت.  

وزارت دفاع کره جنوبی گفت: این طرح نو، بخشی از بازسازی گسترده‌تر سازمانی است که با هدف بهتر پاسخ دادن به اقدام‌های تحریک آمیز در مناطق مرزی به اجرا در می‌آید و روز سه شنبه در نشست کابینه تصویب شد.  

تقریبا یک ماه پیش از این تصمیم سئول، کره شمالی موشک بالستیک قاره پیمایی را آزمایش کرد که نقض قانون بین الملل به شمار می‌آمد. شورای امنیت سازمان ملل روز جمعه با تصویب تحریم‌های تازه تری ضد پیونگ یانگ به اقدام کره شمالی واکنش نشان داد.

وزارت امور خارجه کره شمالی گفت: تصویب قطعنامه‌ی تازه در سازمان ملل به منزله اقدام به جنگ ضد کشورش است.

کره جنوبی قرار است این بخش تازه را اداره‌ سیاستگذاری کره شمالی نامگذاری کند. این دفتر مسئول راهبرد کلی کره شمالی در وزارت دفاع خواهد بود و از سه قسمت کنونی تشکیل می‌شود: بخش سیاستگذاری کره شمالی، بخش کنترل تسلیحات و بخش ضد سلاح‌های کشتار جمعی و نیز بخش تازه‌ای با نام بخش سیاستگذاری بازدارندگی هسته‌ای کره شمالی.

این بخش وظیفه دارد در همکاری با ستاد مشترک ارتش کره جنوبی، سیاست‌هایی را در ایجاد بازدارندگی در برابر برنامه هسته‌ای کره شمالی طراحی کند.  

بخش مقابله با سلاح‌های کشتار جمعی به بخش سیاستگذاری موشکی و فضایی تغییر می‌کند و هدف از ایجاد آن، ورود تخصصی به برنامه‌های موشکی و فضایی کره شمالی است. پیونگ یانگ برنامه‌ فضایی نوپایی دارد، اما منتقدان استدلال می‌کنند از این برنامه به عنوان پوششی برای تولید موشک‌های بالستیک استفاده می‌شود، زیرا همان فناوری‌هایی را لازم دارد که در طراحی و ساخت ماهواره کاربرد دارد.  

وجود نداشتن ارتباط بین کره شمالی، کره جنوبی و آمریکا از جمله نگرانی‌های کارشناسانی است که امور منطقه را بررسی و پیگیری می‌کنند.