پیامدهای حضور نظامیان آمریکایی در افغانستان

ناظر وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) فاش کرد از 2012 آمریکا نه میلیون و هفتصد هزار دلار از دارایی‌هایش را در افغانستان در نتیجه بی‌توجهی ارتش از دست داده است.

پایگاه اینترنتی شبکه تلویزیونی راشاتودی نوشت: بازرس کل وزارت دفاع آمریکا در اوایل دسامبر گزارش «نظارت ارتش بر خدمات لجستیکی، برنامه عمرانی غیرنظامی و اموال تهیه شده دولتی در افغانستان» را منتشر کرد.

در این گزارش برنامه عمرانی غیردولتی ارتش آمریکا تحلیل شده است که در آن فهرست پیمانکاران برای تامین محل اسکان، تجهیزات حمل و نقل و نگهداری از تاسیسات برای نیروهای آمریکایی ذکر شده است. وظیفه این برنامه نگهداری از دارایی های دولت آمریکا در افغانستان از جمله سرویس های گرمایشی و تهویه، لیفتراک و ژنراتورهای برق، است. مهمترین یافته های این گزارش بی توجهی ارتش آمریکا در نگهداری از دارایی‌های این کشور و این موضوع را که ارتش به دقت از دارایی‌ها در افغانستان نگهداری نکرده است، برجسته می کند.

در این گزارش آمده است خود پیمانکاران LOGCAP گزارش کرده اند از 2012 نه میلیون و هفتصد هزار دلار از دارایی های آمریکا هدر رفته است. از آنجا که مقامات ارتش دارایی های آمریکا را با دقت ثبت نکرده اند، آنها نمی توانند با اطمینان بگویند همه بودجه های هدررفته شناسایی، تحقیق و گزارش شده اند.

در این سند آمده است «از مه 2017 بی دقتی ارتش آمریکا در نگهداری از تجهیزات به از دست رفتن دست کم بیست و شش هزار و نهصد و نود و سه مورد (تجهیزات) به ارزش نود و نه میلیون و نهصد هزار دلار منجر شده است.»

ارتش آمریکا مجبور شده است در تصمیم گیری هایش برای خرید تجهیزات به اطلاعات ثبت شده پیمانکاران تکیه کند. آتش گرفتن دست کم بیست کامیون به ارزش هشت میلیون و ششصد هزار دلار و شش کامیون کوچک به ارزش یک میلیون و سیصد هزار دلار از جمله دارایی های از دست رفته در نتیجه بی توجهی نیروهای نظامی آمریکایی است.

این نخستین گزارشی نیست که راهبرد مدیریت آمریکایی ها را در افغانستان زیرسوال می برد.

در اوایل امسال دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا از ارتش این کشور برای شکست خوردن در نبردهای زمینی در افغانستان به شدت انتقاد کرد و حتی این موضوع را که جنگ طولانی مدت آمریکا در این کشور ارزش این همه هزینه را داشته است، زیر سوال برد. در ماه ژوئیه ژنرال جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا نیز همانند ترامپ از اقدام ارتش این کشور برای هزینه کردن بیست و هشت میلیون دلار برای تهیه یونیفورم برای سربازان ارتش ملی افغانستان به شدت انتقاد کرد.

نزدیک به هفده سال حضور آمریکا در افغانستان، طالبان همچنان حضور چشمگیری در افغانستان دارد. براساس گزارش پروژه هزینه جنگ از 2001 تا 2016 حدود صد و چهار هزار نفر از جمله سی و یک هزار شهروند غیرنظامی در جنگ افغانستان کشته شده اند.