بدرفتاری سعودی‌ها با هزاران آواره اتیوپیایی

 هزاران آواره اتیوپیایی که اخیرا در قالب برنامه جدید مقامات سعودی به طور گسترده و به صورت جمعی از عربستان سعودی اخراج شده اند می‌گویند از سوی سعودی‌ها مورد اذیت و آزار و بدرفتاری قرار گرفته اند و حقوق اساسی آنان نقض شده است.  

برخی از این آوارگان اتیوپیایی بازگشتی در مصاحبه با این خبرگزاری درباره ضرب و جرح، سرقت و نگهداری در زندان‌ها و بازداشتگاه‌های شلوغ و کثیف سخن گفته‌اند.  

عربستان سعودی مانند دیگر کشور‌های ثروتمند عرب حوزه خلیج فارس، برای صد‌ها هزار تن از اتباع کشور‌های فقیر شرق آفریقا مانند اتیوپی و سومالی جاذبه دارد. آن‌ها به قاچاقچیان انسان پول می‌دهند تا با قایق آن‌ها را به آب‌های یمن برسانند و بتوانند راه خود را از میان مناطق جنگی در یمن به سوی عربستان بیابند. در ماه مارس بیش از سی آواره سومالیایی از جمله تعدادی کودک در حمله بالگرد نظامی به اصطلاح ائتلاف تحت امر سعودی در یمن کشته شدند. کسانی که راه خود را به عربستان پیدا می‌کنند عموما به عنوان کارگر یا کشاورز مشغول کار می‌شوند و برای خانواده هایشان پول می‌فرستند.  

تازه‌ترین موج اخراج آوارگان در یازده نوامبر و پس از چند ماه هشدار سعودی‌ها آغاز شد. گزارش‌ها از بازداشت حدود ۲۵۰ هزار تن به اتهام نقض قوانین اقامت در عربستان سعودی حکایت دارد.گفته می‌شود حدود پنجاه هزار تن از این افراد اجباری از این کشور اخراج شده اند. از میان کسانی که غیرقانونی وارد عربستان شده اند ۷۲ درصد یمنی و ۲۶ درصد اتیوپیایی هستند.  

برخی از آوارگان اتیوپیایی اخراجی در فرودگاه بین المللی آدیس ابابا گفته اند افسران پلیس سعودی اموال و مدارک و پول‌های آنان را سرقت کرده اند و پول‌های آنان را میان خودشان تقسیم کرده اند. برخی دیگر از تیراندازی افسران پلیس سعودی به سمت هم‌قطارانشان و زخمی شدن برخی از آنان هنگام تلاش برای فرار از بازداشت پلیس خبر داده اند.  

یکی از آنان گفت: زندانی که من در آن حبس بودم بسیار کثیف بود طوری که خیلی از ما بیمار شدیم. این سلول بیشتر به توالت شباهت داشت. ولی انگار این‌ها کافی نبود. آن‌ها اموال ما را می‌دزدیدند و من دست خالی به کشورم بازگشتم. من افراد بسیار زیادی را می‌شناسم که از فشار بی امان مشکلات دیوانه شده اند و مشاعر خود را از دست داده اند.  

آدام کوگل بازرس دیده بان حقوق بشر در این باره می‌گوید در مصاحبه با ده‌ها آواره یمنی اخراجی از عربستان در سال ۲۰۱۴، بسیاری از شرایط دشوار بازداشت و اخراج حرف می‌زدند و از حملات نیرو‌های امنیتی و ضرب و شتم از سوی آنان خبر داده اند.  

مقامات سعودی از پاسخ به درخواست‌ها برای اظهار نظر درباره این گزارش‌ها خودداری کرده اند.  

دولت اتیوپی می‌گوید از اواسط ماه نوامبر تاکنون بیش از ۱۴ هزار تن از اتباع این کشور از عربستان اخراج شده اند و هفتاد هزار تن به صورت داوطلبانه به کشور بازگشته اند. ولی سازمان بین المللی مهاجرت اعلام کرده است آمار‌ها نشان می‌دهد شمار افرادی که اجباری از عربستان اخراج شده اند به نود و شش هزار نفر می‌رسد.  

گفته می‌شود حدود چهارصد هزار آواره اتیوپیایی در عربستان سعودی زندگی می‌کردند.