اردوغان: تحت هر شرایطی در کنار پاکستان خواهیم بود

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه در گفتگوی تلفنی با «ممنون حسین» همتای پاکستانی خود با انتقاد از مواضع دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا علیه پاکستان گفت: آنکارا در کنار اسلام‌ آباد ایستاده‌ و حمایت کامل خود را تحت هر شرایطی از پاکستان اعلام می کند.

وی ادامه داد: سخنان ترامپ را علیرغم تلاش های کشور پاکستان در مبارزه با تروریسم نامطلوب می دانیم.

رئیس جمهور پاکستان نیز با تشکر از اردوغان در این رایزنی تلفنی گفت: پاکستان به رفتار نامناسب آمریکا پاسخ مناسبی خواهد داد.

لازم به ذکر است، ۱۱ دی ماه سال جاری رئیس جمهوری آمریکا در پیامی علیه پاکستان اعلام کرده بود: آمریکا کورکورانه بیش از ۳۳ میلیارد دلار در طول ۱۵ سال اخیر به پاکستان کمک کرده است؛ در حالیکه آن ها چیزی جز دروغ و فریب به ما نداده و رهبران ما را احمق پنداشته اند. آن ها به تروریست هائی که ما در افغانستان به دنبالشان هستیم، پناه داده اند.

این در حالیست که پس از روی کار آمدن ترامپ در ژانویه سال گذشته میلادی و به دنبال دخالت های مکرر واشنگتن در امور داخلی اسلام آباد، روابط میان دو کشور به سردی گرائیده است.

در همین رابطه و در راستای بررسی اتهامات ترامپ علیه اسلام آباد، کمیسیون امنیت ملی پاکستان روز گذشته به ریاست «شاهد خاقان عباسی» نخست وزیر این کشور تشکیل جلسه داد.

در این نشست که «خرم دستگیرخان » وزیر دفاع، «خواجه محمد آصف» وزیر خارجه و برخی از فرماندهان نظامی این کشور نیز در آن حضور داشتند، موضوع اتهام زنی ترامپ علیه اسلام آباد به مدت ۳ ساعت مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

کمیسیون امنیت ملی پاکستان با صدور بیانیه ای در این خصوص اعلام کرد: پاکستان با اتکاء به منابع خود و علیرغم تحمیل هزینه های زیادی بر اقتصاد این کشور به مبارزه با تروریسم پرداخته است.

در بخشی از این بیانیه خطاب به اظهارات ترامپ آمده بود: اسلام آباد با ردّ اتهامات ترامپ رفتار آمریکا برای ادامه همکاری را مأیوس کننده دانسته، اظهارات رئیس جمهور آمریکا را ناقص به شمار می آورد.

بیانیه مذکور در ادامه افزود: تلفات بالای پاکستان و از بین رفتن جان ده ها هزار شهروند پاکستانی و آلام خانواده های آن ها در این راه را نمی توان نادیده و یا جزئی در نظر گرفت. اسلام آباد علیرغم تمام اتهامات بی اساس علیه این کشور به ایفای نقش مؤثر در فرایند صلح در افغانستان ادامه خواهد داد. این امر نه تنها به منظور تأمین امنیت مردم کشور خود که در راستای کمک به برقراری صلح و امنیت در جامعه جهانی خواهد بود.

در بیانیه کمیسیون امنیت ملی پاکستان تصریح شده بود: پاکستان نمی تواند به دلیل شکست جمعی در افغانستان مسئول شناخته شود. همچنین مقصر دانستن متحدین در خدمت اهداف مشترک همگان پیرامون دست یابی به صلحی پایدار در افغانستان و منطقه نخواهد بود.