تروریست‌ها با سلاح‌های نوین غرب را بی‌ثبات می‌کنند

"فرانتس کلینتسویچ" نائب رئیس کمیته امور دفاع و امنیت شورای فدراسیون (سنای) روسیه در گفت‌وگو با خبرگزاری «نووستی» گفت که کشورهای غربی با در اختیار تروریستها قرار دادن فناوریهای جدید نظامی برای ارتکاب حمله به تاسیسات نظامی روسیه در سوریه به کمک پهپادهای نظامی که دست داشتن آمریکا در این قضیه دیگر ثابت شده است، در واقع «جن را از شیشه رها کرده است».

این سناتور روس توضیح داد: «اظهارات مقامات پنتاگون در مورد اینکه دسترسی به چنین فناوریهایی برای استفاده از پهپاد برای حمله به پایگاههای نظامی روسیه در خاک سوریه، بسیار آسان بوده، تنها بدرد مردم عادی می خورد که فقط از طریق صفحات تلویزیون خود با این پهپادها آشنایی دارند. ولی برای متخصصان چنین سخنانی، بی معنا بودن چنین نظریه ای کاملا آشکار است. من تعجب نخواهم کرد، اگر فردا کسی در آمریکا بگوید که بمب اتمی را می توان به راحتی در بازار آزاد بدست آورد.»

کلینتسویچ با اشاره به اینکه اجرای چنین عملیاتی، تنها نیازمند به فناوریهای لازم نبوده، بلکه نیازمند مهارت و آموزش لازم نیز است، تاکید کرد: «من تقریبا اطمینان دارم که پرتاب پهپادها در سوریه توسط ساختارهای تخصصی خاصی رهبری شده و تروریستها به تنهایی قادر به انجام آن نیستند. به همین دلیل "تصادفی نبوده" که هواپیماهای شناسایی آمریکایی بیش از 4 ساعت در آسمان این مناطق در حال پرواز بودند.»

این مقام پارلمانی افزود: «البته احتمالا دیگر دلیلی وجود ندارد که آمریکا را به نقض ضوابط اخلاقی در روابط بین الملل متهم کرد، برای اینکه، همانطور که در زبان عامه گفته می شود، کار دیگر از کار گذشته است.»

کلینتسویچ در پایان گفت: «مسئله اکنون جدی تر از این حرفهاست. برای اینکه آمریکا با در اختیار تروریستها قرار دادن فناوریهای جدید، حال چه  بطور مستقیم یا از طریق واسطه، دیگر جن را از بطری خارج کرده است. این فناوریها، پول نیست که بتوانی بعد از دادن آن را پس بگیری. اکنون خطر استفاده از این فناوریها به راحتی ممکن است علیه خود کشورهای غربی هم بکار گرفته شود. تصور اینکه این فناوری در شهرها و علیه مردم غیرنظامی بکار گرفته شود، بسیار غم انگیز است.»

وزارت دفاع روسیه پیش از این در تفسیر سخنان مقامات پنتاگون که گفته بودند «فناوری استفاده از پهپادها توسط تروریستها برای حمله به تاسیسات نظامی روسیه در خاک سوریه می توانسته براحتی در بازار آزاد بدست گروههای تروریستی افتاده باشد»، تاکید کرده است که در بیانیه این وزارتخانه هیچ اشاره ای به دست داشتن کشور خاصی در این حملات و یا نام فناوریها استفاده شده در این حملات، بکار برده نشده بود که طرف آمریکایی سریعا به آن واکنش نشان داده است.

وزارت دفاع روسیه اعلام کرده که برای کنترل و هدایت پهپادهای خودکار و پرتاب آنها با استفاده از سیستم جهت یابی ماهواره ای، لازم بود تا این افراد در مدارس مهندسی در کشورهای پیشرفته تحصیل کرده باشند و تروریستها در سوریه، امکانات لازم برای چنین حمله ای را در اختیار نداشته اند.

علاوه بر این، وزارت دفاع روسیه اعلام کرده که بر اساس شواهد موجود، در جریان حمله تروریستها به تاسیسات نظامی حمیمیم و طرطوس، هواپیماهای شناسایی نیروی دریایی آمریکا بیش از 4 ساعت، در ارتفاع 7 هزار متری، در حریم هوایی آبهای ساحلی دریای مدیترانه، مشغول پرواز بودند.