گسترش اعتصاب‌ها در بخش صنعت آلمان

بخش صنعت آلمان از روز دوشنبه اعتصاب های گسترده ای را در اعتراض به دستمزها در سراسر این کشور به راه انداخته است. این اعتصاب ها از روز دوشنبه در بعضی بخش های صنایع آغاز شده و روز گذشته نیز همچنان گسترش یافت.

اتحادیه "آی جی متال" آلمان ده ها هزار نفر از کارگران بخش صنعت را به اعتصاب سراسری فراخوانده است. در جریان مناقشات صنایع فلزکاری و الکترونیک با کارفرمایان بر سر دستمزد کارگران، اتحادیه "آی جی متال" بیش از ده ها هزار کارگر بخش های صنعت و فلزات را به اعتصاب سراسری فراخوانده است. روز گذشته  تنها در ایالت نوردراین- وست فالن بیش از 140 واحد صنعتی تعطیل شده اند.

بر اساس اطلاعات اتحادیه آی جی متال همچنین در ایالت زاکسن –آنهالت آلمان نیز روز گذشته کارگران موقتا کار خود را تعطیل کرده اند تا بر درخواست خود برای دریافت دستمزد بیشتر و قواعد جدید زمان کار تاکید کنند.

این اعتصاب ها در آستانه شروع سومین دور مذاکرات بر سر دستمزد کارگران که از روز پنج شنبه برگزار می شود گسترش پیدا کرده است.

اتحادیه آی جی متال خواستار 6 درصد دستمزد بیشتر برای همه 3.9 میلیون کارگر مشغول در بخش های صنعت و فلزات آلمان است و اینکه ساعت کاری آن ها به حدود 28 ساعت در هفته محدود شود. اما کارفرمایان این درخواست ها را قاطعانه رد می کنند. کارفرمایان تا به حال با افزایش 2 درصدی دستمزد کارگران این بخش ها موافقت کرده اند.

حالا فشارها بر کارفرمایان بخش فلز و الکترونیک آلمان برای دستیابی به درخواست ها افزایش پیدا کرده است. اتحادیه "آی جی متال"، تهدید کرده است که اگر در مذاکرات بر سر دستمزد کارگران این بخش ها هیچ پیشرفتی به دست نیاید اعتصاب های بیشتر و گسترده تری را اعلام کرده و گام های بیشتری را در این راستا بر خواهد داشت.

به این ترتیب در آستانه دور بعدی مذاکرات بخش صنعت با کارفرمایان، اتحادیه آی جی متال فشارهای بیشتری را بر کارفرمایان وارد می کند.

رئیس اتحادیه آی جی متال اعلام کرده است که اگر به درخواست های آن  ها برای افزایش حقوق کارگران توجه نشود اعتصاب ها در روزهای آینده گسترده تر می شود. به گفته وی اگر کارفرمایان تا پایان ژانویه کوتاه نیایند تنش های بیشتری ایجاد می شود.