زندانیان گوانتانامو از ترامپ شکایت کردند

11 تن از زندانیان بازداشتگاه گوانتانامو از «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا شکایت کردند و گفتند بازداشت نامحدود آنها در این زندان -که در کوبا واقع شده است- به دلیل دشمنی ترامپ با مسلمانان است.

دادخواست این زندانیان در روز پنجشنبه در دادگاهی در واشنگتن و همزمان با شانزدهمین سالگرد ورود نخستین 20 نفری که در گوانتانامو بازداشت شدند، مطرح شد. نخستین زندانی‌ها در 11 ژانویه 2002 در حالی که زنجیر شده بودند و لباس‌های مخصوص نارنجی رنگ به تن داشتند از افغانستان به این بازداشتگاه منتقل شدند.

برخی از زندانیانی که از ترامپ شکایت کرده‌اند از نخستین کسانی هستند که در گوانتانامو بازداشت شده‌اند و چند تن از آنها نیز به مدت 10 سال در بازداشتگاه بوده‌اند. هیچ کدام از آنها هرگز محاکمه نشده‌اند و می‌دانند اگر دادگاه مداخله نکند آنها تا روز مرگشان در سلول‌هایشان باقی می‌مانند.

نکته اصلی این شکایت قانونی این است که دونالد ترامپ یک رویکرد افراطی در قبال 41 زندانی که در این بازداشتگاه مانده‌اند، اتخاذ کرده است. آنها می‌گویند موضع ترامپ غضبناک و مستبدانه است و سوءظن و انزجار او در قبال مسلمانان بر رفتارش با زندانیان تاثیرگذار است.

شاکیان در دادخواست خود به تشخیص متخصصان درباره عوارض بازداشت طولانی مدت آنها در بازداشتگاه گوانتانامو نیز اشاره کرده‌اند. متخصصان بی‌حسی و شکنجه روانی را از عوارض بازداشت طولانی مدت در گوانتانامو اعلام کرده‌اند. به گفته این متخصصان: «زندانیان به دلیل افسردگی و اضطرابی که از یاس و ناامیدی آنها ناشی شده است، تحت درمان قرار گرفته‌اند».