روزنامه نگاران ترکیه نباید بازداشت شوند

رییس جمهوری سابق ترکیه در پاسخ  به سوال خبرنگاران در خصوص تبرئه دو روزنامه نگار مشهور به نامهای شاهین آلپای و محمد آلتای از سوی دادگاه قانون اساسی اظهار کرد: من در دوران ریاست جمهوری و بعد از آن همواره مخالف زندانی شدن روزنامه نگاران بودم و معتقدم محاکمه روزنامه نگاران در نهایت نباید منجر به حبس آنها شود.

وی تاکید کرد: البته که محاکمه و رسیدگی به اتهامات در راستای برقراری عدالت در کشور لازم است اما معنقدم به منظور برقراری آرامش در جامعه و ارتقای تصویر ترکیه در جهان نباید روزنامه نگاران در پایان محاکمه ها زندانی شوند.

رییس جمهوری سابق ترکیه در خصوص تمدید وضعیت فوق العاده در ترکیه نیز گفت: ترکیه دوران سخت و بسیار حساسی را پشت سر گذاشت و برقراری وضعیت فوق العاده لازم و ضروری بود اما امروز همه چیز به حالت عادی برگشته و امیدوارم دیگر شاهد تمدید وضعیت اضطراری نباشیم.

دادگاه قانون اساسی ترکیه روز گذشته بعد از 9 ماه از زندانی شدن توران گونای، مدیر انتشارات 'کتاب اِکی' وابسته به روزنامه جمهوریت و یک سال و نیم زندان مهمت آلتان و شاهین آلبای از نویسندگان برجسته ترکیه، حکم تبرئه این سه فرد را صادر کرد که با واکنش تند بعضی از مقامات دولت از جمله بکیر بوزداغ سخنگوی دولت و بینالی یلدریم نخست وزیر ترکیه مواجه شد.

همچنین چندی پیش بکیر بوزداغ معاون نخست وزیر ترکیه از تمدید حالت فوق العاده خبر داد.

وضعیت فوق العاده در ترکیه از روز 27 تیرماه سال 1395 (19 جولای 2016) و پس از کودتای نافرجام 25 تیرماه سال گذشته (15 جولای 2016) آغاز شده و در 6 دوره سه ماهه تمدید شده است.

ترکیه بعد از کودتا در 6 دوره متوالی حالت فوق العاده که تا 20 ژانویه ادامه دارد و با استفاده از اختیارات قانونی متاثر از آن و با صدور 'بخشنامه های در حکم قانون'، به تصفیه همه ارکان حکومتی و دولت از افراد متهم به کودتا پرداخته است.

برابر قانون، طرح تمدید وضعیت فوق العاده پس از تصویب در شورای امنیت ترکیه، توسط نخست وزیری این کشور برای تایید نهایی به مجلس این کشور ارائه می شود.

برابر قانون، حالت فوق العاده در ترکیه زمانی تصویب می شود که شورای امنیت ملی ترکیه آن را پیشنهاد داده و در شورای وزیران در این باره تصمیم لازم اتخاذ شده و با ارائه طرح از سوی نخست وزیری، در مجلس این کشور تصویب و در صورت لزوم برای دوره های مورد نیاز تمدید می شود.

حالت فوق العاده در ترکیه به دولت اجازه می دهد تا بدون نیاز به مصوبه پارلمان، قوانین جدیدی را که حکم قانون دارد، تصویب و اجرا کند.

بر اساس تصمیم دولت ترکیه متاثر از قانون وضعیت فوق العاده و با صدور بخشنامه های در حکم قانون، تاکنون بیش از 170 هزار نفر دستگیر و یا به دخالت داشتن در کودتا متهم شده اند.