اردوغان میزان کمک‌های آمریکا به ترورسیت‌ها را افشا کرد

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در کنگره حزب عدالت و توسعه در شهر الازیگ گفت: ما در قبال پرونده عراق و سوریه که دو کشور همسایه ما هستند مواضع مثبتی اتخاذ کرده ایم زیرا وظیفه داریم از امنیت ملی خود دفاع کنیم و به همه شهروندان خدمت کنیم در نتیجه مأموریت داریم تروریسم را سرکوب کنیم. ما برای رسیدن به این هدف در شرق، غرب، شمال و جنوب ترکیه، تدابیر لازم را اندیشیده ایم، تروریست ها در پی آن بودند تا از مرزهای ما با سوریه گذرگاهی را برای نفوذ بیابند اما به لطف عملیات سپر فرات چنین هدفی را سرکوب کرده ایم. در حال حاضر عملیات ادلب را آغاز کرده ایم و هدف ما به شکست کشاندن تلاش تروریست ها در منطقه غربی ادلب است، اگر تروریست ها در شهر عفرین تسلیم نشوند به موقع عمل خواهیم کرد و در این شهر حضور خواهیم یافت. اگر وعده هایی که در منبج داده ایم عملی نشود تدابیر لازم را خواهیم اندیشید.

رئیس جمهور ترکیه ادامه داد: همچنین در عراق نیز در حال نبرد با تروریسم هستیم و این تلاش تا سرکوب آخرین تروریسم در این کشور ادامه خواهد داشت. من از تمام شرکایی که از تروریست ها حمایت می کنند می خواهم بار دیگر در سیاست هایشان تجدید نظر کنند و از حمایت این سازمان ها دست بردارند.

وی افزود آمریکا چهار هزار و پانصد کامیون سلاح را برای سازمان های تروریستی در منطقه ارسال کرده است که این اقدام مخالف خواسته هم پیمانان این کشور است. شایسته نیست آمریکا از سازمان های تروریستی در منطقه حمایت کند. ما با این کشور شراکت راهبردی داریم و به همین سبب در سرکوب گروههای تروریستی باید همکاری کنیم. به خوبی می دانیم تسلیحات ارسالی آمریکا به سازمان های تروریستی رسیده است در نتیجه از آمریکا می خواهیم در این زمینه تجدید نظر کند. کسی نمی تواند ما را در برابر کار انجام شده قرار دهد، آنان به ما دروغ می گویند در نتیجه ما گام های لازم را برای حل بحران سوریه برخواهیم داشت، هر چند برخی بر تن تروریسم لباس نظامی می پوشانند اما تغییر پوشش موجب نمی شود تا اندیشه های تروریسم هم عوض شود.

رئیس جمهور ترکیه افزود: تروریست ها بخشی از تسلیحاتی را که از برخی طرف ها تحویل می گیرند می فروشند و بخشی دیگر را علیه ما در عراق به کار می گیرند. ما به عنوان دولت ترکیه دوست داریم سیاست هایمان در منطقه با همکاری آمریکا اجرا شود اما هیچگاه تمایل نداریم از سازمان های تروریستی حمایت شود با این حال مشاهده می کنیم که آمریکا می خواهد خود را در لانه مار قرار دهد. به هر صورت ما این توانایی را داریم که بدون حمایت دیگران هم برنامه هایمان را به پیش ببریم و این واقعیت را در عملیاتی که در منطقه آغاز کرده ایم به اثبات رسانده ایم.

اردوغان در ادامه اظهارات خود گفت: سه هزار داعشی در مناطقی چون جرابلس کشته شدند و توانایی آن را داریم تا تمامی عناصر داعش و دیگر سازمان های تروریستی را در عراق یا دیگر مناطق از بین ببریم پس آنانی که با ما مخالفت می کنند در رفتارشان تأمل کنند زیرا ترکیه با هیچ یک از طرف هایی که امنیت ملی و وحدت ارضی ما را تهدید می کند مسامحه نخواهد کرد. آنچه گفتم درباره سازمان ترویستی فتح الله گولن هم مصداق دارد. ما هیچگاه در برخورد با این سازمان کوتاهی نخواهیم کرد.