انتقاد رئیس جمهور ترکیه از نظم کنونی جهانی

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه از نظم کنونی جهانی و به ویژه کاربرد سازمان ملل متحد و «اقدامات» تحمیل شده از سوی پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل انتقاد و اعلام کرد این کشور‌ها مسئول بسیاری از ناعدالتی‌ها در سراسر جهان هستند.

او گفت: «برای کسانی که بر این باورند دموکراسی، آزادی، حق و رفاه، منحصر به آنهاست و با دیگران مانند بزرگترین فاشیست ها، بزرگترین دیکتاتور‌ها و بزرگترین استعمارگران رفتار می‌کنند، پایان نزدیک است. جهان دیگر نمی‌تواند بی عدالتی و ستمگری را تحمل کند.»

اردوغان در بخش دیگری از سخنان خود به مسائل داخلی ترکیه اشاره کرد و گفت: کشور‌هایی که از استرداد اعضای گروه فتو (گروه فتح الله گولن) خودداری می‌کنند، به قانون احترام نمی‌گذارند.

اردوغان افزود: «آن‌ها کمترین احترامی برای قانون و حق قائل نیستند. آن‌ها سعی می‌کنند با تصمیمات سیاسی، ترکیه را به چالش بکشند. قطعا من به چنین احکامی احترام نخواهم گذاشت و اهمیتی برایش قائل نخواهم بود.» با این حال او به نام این کشور‌ها اشاره‌ای نکرد.

اردوغان مردم ترکیه را به صبر فراخواند و تاکید کرد لازم است مقابله با گروه تروریستی فتو تا پایان ادامه یابد. ترکیه این گروه را مسئول کودتای نظامی نافرجام ۱۵ ژوئیه گذشته در این کشور می‌داند.

اردوغان گفت: «از مردم می‌خواهم حملاتی را که هدف از آن‌ها بی اعتبار کردن نهاد‌های قضایی و به ویژه قضات و دادستان‌های ماست، باور نکنند. وظیفه ما این است که در این راه صبور باشیم و کار عدالت را تسهیل کنیم.»

رئیس جمهور ترکیه همچنین به کشور‌هایی که از استرداد اعضای گروه فتو خودداری می‌کنند، به شدت هشدار داد.