فلسطین طرح ترامپ را رد کرد

رئیس دولت تشکیلات خودگردان فلسطین در بیست و هشتمین نشست شورای مرکزی سازمان آزادی بخش فلسطین (ساف) گفت که شهر قدس برای همیشه پایتخت فلسطین باقی خواهد ماند.

«محمود عباس» شامگاه یکشنبه طی سخنرانی خود در واکنش به تصمیم رئیس جمهوری آمریکا در مورد قدس و خطاب به وی گفت که «هرگز طرح تو را قبول نخواهیم کرد».

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین از عدم حضور جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در این نشست انتقاد کرد.

وی گفت که به تشکیلات خودگردان فلسطین، «ابودیس» را به عنوان پایتخت فلسطین پیشنهاد داده‌اند ولی معلوم نیست این شهر کجا قرار دارد.

عباس با بیان اینکه تحرکات مردم فلسطین در ضدیت با تصمیم ترامپ مسالمت‌آمیز و قانونی است، گفت که «قدس همان مکه است».

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در مورد نقض انگلیس  واگذاری سرزمین فلسطین به صهیونیست‌ها گفت که فلسطینیان به خواسته خود در محکومیت این اقدام تا عذرخواهی انگلیس از آن‌ها در ارتباط با بیانیه بالفور ادامه خواهند داد.

محمود عباس گفت که انگلیس از سال 1653 در فکر سیطره بر فلسطین بود.

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین با بیان اینکه اسرائیل توافق اسلو را نقض کرده و این تشکیلات پارلمان اسرائیل (کنست) را در مجامع بین‌المللی تحت تعقیب قانونی قرار خواهد داد و خواستار اجرای همه قطعنامه  اتحادیه عرب در مورد قدس خواهد شد.

وی گفت که مردم فلسطین تصمیم رئیس جمهوری آمریکا در تعیین شهر قدس به عنوان پایتخت اسرائیل را به رسمیت نشناخته و هرگز آن را به رسمیت نخواهد شناخت.

ابو مازن به «قرارداد قرن» اشاره کرد و گفت: «ما این قرارداد را که "سیلی قرن" است نپذیرفتیم».

قرارداد قرن برای اولین بار از سوی عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری مصر در سفری که به آمریکا داشت استفاده شد.

براساس مطالبی که در کتاب «آتش و خشم درون کاخ سفید ترامپ» نوشته «مایکل وُلف» آمده است، طبق این قرارداد، کرانه باختری فلسطین به اردن و نوار غزه به مصر ملحق خواهد شد تا از این طریق آرمان فلسطین برای همیشه مختومه اعلام شود.

محمود عباس گفت که هرگز راضی نخواهیم شد که آمریکا به عنوان واسطه بین ما و اسرائیلی‌ها باشد.

وی در مورد آنچه از آن به عنوان «بهار عربی» در کشورهای عربی یادش می‌شود گفت که این "پاییز عربی" بود ولی برای آمریکا "بهاری" برای تجزیه و تقسیم کشورهای عربی بود.

محمود عباس از تهدیدهای ترامپ در خصوص قطع کمک‌های مالی خود به مردم فلسطین انتقاد کرد و گفت این کارها "زشت" است.

ابومازن در مورد راهکار دو دولتی (دولت فلسطین و دولت اسرائیل) نیز گفت که تشکیلات خودگردان براساس قانون بین‌المللی و دولت فلسطین با مرزهای 67 به پایتختی قدس شرقی موافق است.

وی گفت: « برای عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل، به شورای امنیت خواهیم رفت حتی هر بار خواسته ما را وتو کنند».

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین به کارشکنی آمریکا در مورد مسئله فلسطین اشاره کرد و گفت که واشنگتن 43 بار قطعنامه‌های مربوط به فلسطین را در شورای امنیت وتو کرده است.

وی گفت که از آمریکایی‌ها خواسته‌اند مصوبات کنگره در مورد متهم کردن فلسطینیان به تروریسم را لغو کنند.

عباس در ادامه به مواضعی که «نیکی هیلی» نماینده آمریکا در سازمان ملل علیه فلسطین اتخاذ کرده اشاره کرد و گفت که هیلی گفته است هرکس را که علیه اسرائیل حرف بزند، با کفشش کتک خواهد زد!

وی با بیان اینکه سازمان آزادی بخش فلسطین باید بروز شود، خواستار برگزاری نشست شورای ملی فلسطین شد.

محمود عباس اظهار داشت که تشکیلات خودگردان فلسطین به دنبال سازش با اسرائیل است و حتی رهبرانی در جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) نیز به رغم اظهارات «محمود الزهار»، از اعضای دفتر سیاسی حماس به دنبال سازش هستند.

 رئیس تشکیلات خودگردان گفت که این تشکیلات روابط خود با هر کشوری که  سفارت خود را به قدس منتقل کند، قطع خواهد کرد.

وی گفت: «ما به طرح سازش و صلح پایبندیم و بعد از سازش نوبت به عادی‌سازی روابط [با اسرائیل] خواهد رسید. توصیه می‌کنم در این خصوص ما را بازی ندهند».

محمود عباس به حمایت پاپ فرانسیس از فلسطین اشاره کرد و گفت وی بدون اینکه ما در این ارتباط از او درخواستی داشته باشیم، با تصمیم خود کشور فلسطین را به رسمیت شناخته است.

وی با تأکید کرد که شرایط فعلی دنیا به گونه‌ای است که می‌طلبد فلسطینیان در سیاست‌های خود بازنگری کنند.

عباس در ادامه سخنان خود از شورای مرکزی سازمان آزادی بخش فلسطین خواست در توافق‌هایی که بین این سازمان و اسرائیل امضا شده است، بازنگری کند.

وی در پایان سخنان خود تأکید کرد که فلسطینیان به مقاومت مسالمت‌آمیز خود ادامه خواهند داد و تشکیلات خودگردان با جدیت و نظارت سازمان ملل وارد گفت‌وگوهای سازش خواهد شد.

قرار است دومین جلسه نشست شورای مرکزی ساف فردا (دوشنبه) در شهر رام الله برگزار شود.

شورای مرکزی سازمان آزادی‌بخش فلسطین «ساف»، یکشنبه و دوشنبه (امروز و فردا) در رام‌الله تشکیل جلسه می‌دهد تا درباره چگونگی پاسخ به تصیم «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در شناسایی قدس به عنوان پایتخت فلسطین اشغالی رایزنی کند (جزئیات بیشتر).