واکنش آفریقای جنوبی به توهین رئیس جمهور آمریکا

«کلایسون مانیلا »سخنگوی وزارت خارجه آفریقای جنوبی افزود ، کاردار آمریکا باید در خصوص سخنان رئیس جمهوری کشورش که گفته بود کشورهای آفریقایی ، هائیتی و السالوادور 'اماکنی کثیف' است که او به شهروندان آن برای ورود به آمریکا خوش آمد نمی گوید، توضیح دهد.

دونالد ترامپ متهم است که هفته گذشته در جلسه ای با 6 نفر از سناتورهای آمریکایی در کاخ سفید، به مردم کشورهای آفریقایی، هائیتی و السالوادور توهین کرده است.

وی با اشاره به مهاجرانی که از هائیتی، السالوادور و بعضی از کشورهای آفریقایی به آمریکا مهاجرت کرده اند، گفت: چرا این مردم را از کشورهایی که 'چاه کثافت' هستند به آمریکا راه می دهیم.

اظهارات ترامپ با واکنش بسیاری از مقامات کشورهای افریقایی و نهادهای حقوق بشری روبرو شده است.

«دیک دوربین» سناتور ارشد ایالت ایلینویز گفت: سخنان رئیس جمهور ترامپ، نژاد پرستانه و نفرت انگیز بود. همه کشورهای آفریقایی در سازمان ملل از رئیس جمهوری آمریکا خواستند اظهارات توهین آمیز خود علیه ملت های آفریقا را پس گرفته و عذرخواهی کند.

نمایندگان کشورهای آفریقایی در سازمان ملل متحد جلسه ای برای ارزیابی اظهارات توهین آمیز ترامپ برگزار کردند و رویکرد مستمر و درحال رشد در دولت آمریکا علیه آفریقا و مردم آفریقایی تبار را نگران کننده توصیف کردند.

هائیتی در واکنش به این سخنان ترامپ علیه مردم این کشور، سفیر آمریکا را برای ادای توضیح به وزارت امور خارجه احضار کرد.

بوتسوانا و سنگال هم سفیر آمریکا را احضار کردند. دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد نیز روز جمعه اظهارات توهین آمیز ترامپ را «نژادپرستانه» دانست.

الازهر مصر هم با بیان این که اظهارات ترامپ با اصل همزیستی و تسامح در تضاد است، تاکید کرد: این اظهارات کینه توزانه از سوی رئیس جمهوری یک کشور متمدن شایسته نیست و آن چه را که آمریکا به عنوان ملتی متشکل از مهاجران به آن افتخار می کرد نفی کرده و نقش میلیون ها مهاجر افریقایی در پیشرفت این کشور را با وجود خشونت ها و تبعیض ها نادیده می گیرد.