شانس پوتین در انتخابات روسیه چقدر است؟

براساس نظرسنجی مرکز تحقیقات نظرات مردمی مشخص شد،‌ اگر فرض بر این گرفته شود که انتخابات ریاست جمهوری روسیه همین یکشنبه هفته آتی برگزار شود، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه می‌تواند با 81.1 درصد آرا در دور نخست پیروز شود و "پاول گرودینین"، کاندیدای حزب کمونیست تنها 7.6 درصد آرا را به دست می‌آورد. ولادیمیر ژیرینوفسکی، رهبر حزب لیبرال دموکراتیک روسیه نیز فقط می‌تواند 4.2 درصد آرا را از آن خود کند.

در این نظرسنجی همچنین مشخص شد که میزان آرایی که "کسنیا سوبچاک"، از حزب ابتکار عمل مدنی، گریگوری یاولینسکی از حزب یابلوکو و بوریس تیتوف‌، رهبر حزب رشد به دست خواهند آورد، کمتر از یک درصد است.

اگر هیچ یک از کاندیداها نتوانند بیش از نیمی از آرا را به دست بیاورند، انتخابات به دور دوم کشیده می‌شود.

براساس این نظرسنجی همچنین مشخص شد که اکثریت روس‌ها پای صندوق‌های رای می‌روند به طوری که 67 درصد گفتند که تمایل دارند رای بدهند و 15 درصد هم گفتند که یا تصمیمی برای رای دادن ندارند یا نمی‌خواهند رای بدهند. همچنین سه درصد هم گفتند که به طور قطع رای نمی‌دهند.

حزب کمونیست و حزب لیبرال دموکراتیک نتایج این نظرسنجی را به چالش کشیده و گفتند که به نظرسنجی‌های خودشان بیشتر اعتماد دارند. نظرسنجی تلفنی حزب کمونیست نشان داد که 10 درصد از افرادی که به صورت قاطع پای صندوق‌های رای می‌روند، به پاول گرودینین، رهبر این حزب رای می‌دهند که برای نخستین بار است برای انتخابات ریاست جمهوری کاندید می‌شود.

لیبرال دموکرات‌ها نیز بیشتر به ژیرینوفسکی اعتماد دارند که در پرونده خود پنج بار نامزدی ریاست جمهوری را دارد اما هرگز بیش از 10 درصد رای به دست نیاورده است.

رئیس مقر انتخاباتی لیبرال دموکرات‌ها گفت: ما نتایج خود را به دست آورده و براساس آن می‌گوییم که کاندیدای ما نه تنها فرصت ورود به دور دوم انتخابات را دارد بلکه پیروز هم می‌شود.

این نظرسنجی‌ها در حالی صورت گرفته که بیش از یک میلیون امضا در حمایت یا کاندید شدن پوتین در انتخابات 18 مارس سال جاری میلادی جمع شده است. با وجود اینکه برای این منظور تنها 300 هزار امضا نیاز است اما گروه پوتین به دنبال جمع آوری امضاهای بیشتر است.