بارزانی شروط العبادی را پذیرفت

شبکه تلویزیونی اسکای نیوز عربی در گفتگو با سعد الحدیثی سخنگوی دفتر نخست وزیر عراق به بررسی آخرین تحولات عراق و دیدار نخست وزیر حکومت محلی کردستان با نخست وزیر عراق پرداخت.

الحدیثی در مورد فضای حاکم بر دیدار نچیروان بارزانی و حیدر العبادی گفت: این دیدار مثبت بود و گام مهمی در جهت حل مشکلات بین حکومت مرکزی و منطقه کردستان به شمار می‌رود. با این دیدار روابط سیاسی که از حدود چهار ماه پیش به دنبال برگزاری همه پرسی قطع شده بود از سر گرفته شد و از آن زمان تا کنون هیچ دیدار مستقیمی در این سطح سیاسی بین حکومت فدرال و منطقه کردستان برگزار نشده بود. مسلما این دیدار یک اهرم فشار قوی را در اختیار کمیته‌های فنی متخصص قرار می‌دهد، ما در حکومت فدرال معتقدیم که اقدام از طریق این کمیته‌ها راه حل برتر برای عبور از اختلافات و رسیدن به ساز و کار مشترک در مورد پرونده‌های مورد مناقشه از جمله مدیریت و تأمین امنیتی مرز‌ها و یا سپردن صدور نفت چاه‌های منطقه کردستان به حکومت فدرال است.

الحدیثی در مورد پاسخ مثبت حکومت منطقه کردستان به شرط‌های مطرح شده از سوی حیدر العبادی گفت: در واقع نمی‌توانیم این امور را شرط بنامیم، بلکه تأکید بر امور ثابتی است که حکومت فدرال در مورد ساز و کار راه حل اختلافات موجود بین طرفین بر آن تکیه می‌کند. ما معتقدیم همه اقدامات حکومت فدرال در زمینه حل اختلافات با منطقه کردستان در همه پرونده‌ها بر اساس قانون اساسی بوده است و با اصل حاکمیت ملی عراق بر تمام اراضی عراق و مرز‌ها و گذرگاه‌های مرزی همخوانی داشته است. از سوی دیگر ما اگر مواضع حکومت منطقه کردستان را پس از برگزاری همه پرسی تا امروز ارزیابی کنیم، شاهد یک پیشرفت مثبت در پاسخگویی به دیدگاه حکومت فدرال مبنی بر تکیه بر قانون اساسی و اقرار به اختیارات حاکمیتی حکومت فدرال و اجرای تصمیمات فدرال در مورد تأمین امنیت مرز‌ها و گذرگاه‌های مرزی و فرودگاه‌ها بوده ایم و فضای امروز بسیار بهتر از دو یا سه ماه پیش است و در زمینه فنی نیز پیشرفت‌های خوبی حاصل شده است.

الحدیثی در مورد اینکه آیا یک محدوده زمانی مشخص برای در اختیار گرفتن گذرگاه‌های مرزی و فرودگاه‌ها و کنترل صدور نفت منطقه کردستان وجود دارد؟ گفت: موضوع قطعی این است که تحول کنونی یک اصل برای عبور از اختلافات است، یک اراده و خواست سیاسی در دو سطح حکومت فدرال و منطقه کردستان برای دادن اختیارات لازم به تیم‌های فنی برای حل مشکلات وجود دارد و اقدامات میدانی این تیم‌ها نقطه اتکا برای عبور از اختلافات خواهد بود. تا زمانی که بر سر اصول و قواعد عمومی راه حل‌ها توافق نظر داشته باشیم، مسائل مربوط به شیوه‌های اجرایی در طول چند روز یا چند هفته آینده از طریق دیدار‌های فشرده کمیته‌های فنی و ایجاد دیدگاه مشترک بین طرفین حل خواهد شد. به منفعت حکومت فدرال و منطقه کردستان است که به راه حل‌های دائمی و ثابت و نه راه حل‌های موقتی برسیم و تا زمانی که این راه حل‌ها برخاسته از بند‌های قانونی باشد دست یافتنی هستند و در عین حال راه حل‌های ثابت خواهند بود و نه لحظه‌ای.

الحدیثی در مورد همه پرسی منطقه کردستان و اینکه آیا از این موضوع عبور کرده ایم؟ گفت: دادگاه فدرال عراق حکم واضح خود را پیشتر درباره همه پرسی اعلام کرده است و حکومت منطقه کردستان نیز در مورد پایبندی خود به رأی دادگاه اعلام امادگی کرده است. از این رو همه پرسی از دیدگاه قانونی هیچ جایگاه و ارزشی ندارد و همگان به یکپارچگی عراق و تمامیت ارضی آن اقرار دارند و منطقه کردستان نیز بخشی از اراضی عراق است و با این منطقه مانند بخشی از خاک عراق تعامل خواهد شد و کنترل مرز‌های بین المللی عراق از اختیارات حکومت فدرال است و این یعنی اینکه منطقه کردستان به عبور از موضوع همه پرسی و اعمال قانون در همه زمینه‌ها پایبند است.