تغییر برنامه بازگشت مسلمانان روهینگیا

دولت بنگلادش اعلام کرد که بازگشت روهینگیایی‌ها طبق برنامه‌ریزی، روز سه‌شنبه انجام نخواهد شد.

براساس گزارش «الشرق‌الاوسط»، بنگلادش و میانمار در تاریخ 23 نوامبر توافق‌نامه‌ای به منظور بازگشت آوارگان روهینگیایی امضا کردند که طبق این قرارداد روند بازگشت از 23 ژانویه آغاز خواهد شد اما تعداد کامل و دقیق افراد تاکنون مشخص نشده است.

بنگلادش پیش از این نیز اعلام کرده بود که روند بازگشت مسلمانان روهینگیا از زمان آغاز دو سال طول می‌کشد.

مقامات میانمار اعلام کردند: اردوگاهی برای سکنی دادن آوارگان مسلمان و هندوی روهینگیا طبق وعده ضرب‌الاجلی که داده بودند، هفته آینده آماده خواهد شد.

طی روزهای اخیر ده‌ها تن از آوارگان روهینگیایی هنگامی که گزارشگر ویژه سازمان ملل از این کمپ‌ها دیدن کرد با در دست داشتن بنرهایی مخالفت خود را برای بازگشت به میانمار اعلام کردند.

براساس این گزارش، سرپرستان آوارگان روهینگیایی اعلام کردند: مقامات نظامی بنگلادش آنها را تهدید کردند که اگر به میانمار بازنگردند سهمیه غذایی آنها قطع خواهد شد.

 از روز 25 آگوست پس از آن‌که موج جدید خشونت‌ها علیه مسلمانان روهینگیا آغاز شد، خانه‌هایشان به آتش کشیده شد و زنان و کودکانشان مورد تجاوز ارتش میانمار قرار گرفت که در نتیجه آن بیش از 646 هزار نفر از این افراد آواره شده و به بنگلادش گریخته‌اند.

مسلمانان میانماری ساکن ایالت راخین در غرب میانمار به نام مسلمانان روهینگیا شناخته می‌شوند. آنان دست‌کم از سال 2012 مورد حمله بوداییان هستند و آنچه بر شدت این وضعیت می‌افزاید سکوت مقامات دولتی است تا جایی که گاه نظامیان دولتی نیز در اقدامات خشونت‌بار سهیم می‌شوند.