قطر از عملیات ترکیه در سوریه دفاع کرد

لولوة الخاطر سخنگوی رسمی وزارت خارجه قطر امروز سه‌شنبه گفت که عملیات غصن الزیتون (شاخه زیتون) در پی نگرانی‌های مشروع ترکیه درباره امنیت ملی خود و با هدف حفظ مامیت ارضی سوریه در برابر خطر تجزیه، صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه ترکیه در معرض حملات تروریستی مختلف قرار گرفته است، تاکید کرد که قطر از تلاش‌های ترکیه در راستای حفظ امنیت ملی‌ خود، حمایت می‌کند.

الخاطر گفت که دولت قطر از حق کشورها در دفاع از امنیت ملی خود که در همه کنوانسیون‌های بین‌المللی از جمله ماده 51 منشور سازمان ملل متحد لحاظ شده، حمایت می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه قطر افزود: تا زمانی که ترکیه عضوی اصلی در پیمان ناتو باشد، عامل ثبات و توازن در منطقه است و دولت قطر به علاقه جمهوری ترکیه به حفظ جان غیرنظامیان در سوریه و حفظ تمامیت ارضی این کشور، اعتماد کامل دارد.

ارتش ترکیه روز شنبه مواضع شبه‌نظامیان کرد موسوم به «یگان‌های مدافع خلق» را که مورد حمایت آمریکا هستند در عفرین سوریه بمباران کرد و روز یکشنبه نیز علاوه بر گلوله‌باران منطقه، نیروی زمینی خود را به محدوده تحت کنترل کردها اعزام کرد.

ترکیه، که از «یگان‌های مدافع خلق» به عنوان گروهی تروریستی نام می‌برد، گفته است که هدف از عملیات نظامی‌اش با نام «شاخه زیتون»، پاکسازی منطقه از «تروریست‌ها» و امن کردن مرزهای ترکیه با سوریه است.

تخمین زده می‌شود که بین هشت تا 10 هزار شبه‌نظامی کرد در منطقه عفرین حضور داشته باشند.