شناسایی عوامل حمله تروریستی به مسجد لندن

«اول بریتانیا» یک گروه راست افراطی است که در سال 2011 توسط اعضای حزب دست راستی «ملی بریتانیا» تشکیل شد و علاوه بر تبلیغات منفی علیه مسلمانان در فضای مجازی، تجمعات اعتراضی علیه مسلمانان در مقابل مساجد و به راه انداختن تظاهرات در اعلام مخالفت با مسلمانان و مهاجران را در کارنامه خود دارد.

پاول گولدینگ و جیدا فرنسن، به جرم اظهارات تحریک‌آمیز و ضد دینی نیز در جریان یک تجمع اعتراضی که در ماه اوت (مرداد) گذشته در ایرلند شمالی برگزار شد، متهم هستند.

به گزارش رسانه‌های انگلیسی، «جاناثان ریس» دادستان پرونده حمله تروریستی مسجد شمال لندن همچنین گفت که متهم این پرونده پس از حمله تروریستی «لندن بریج» در ژوئن گذشته، در مورد فعالان گروه‌های راست افراطی همچون پاول گولدینگ (رهبر گروه اول بریتانیا) و تامی رابینسون (از مؤسسین لیگ دفاعی انگلیس) در اینترنت جست‌وجو کرده است.

وی افزود: او همچنین از طریق ایمیل با گروه لیگ دفاعی انگلیس مکاتبه کرده است.

در جریان نشست امروز دادگاه همچنین یکی از آشنایان درن آزبورن به بیان تحولات پیش از حادثه تروریستی سال گذشته پرداخت.

«کالوم اسپنس» که به‌عنوان یکی از شهود در دادگاه حاضرشده بود اظهار داشت که شب پیش از حمله تروریستی یادشده، آزبورن در یک کلوپ شبانه گفته است که تمام مسلمانان تروریست هستند. خانواده‌های ما نیز به‌زودی مسلمان شده و به تروریست‌ها می‌پیوندند.

اسپنس افزود: از آزبورن خواست تا کلوپ را ترک کند و او درحالی‌که محل را ترک می‌کرده، گفته است که 'خودم به‌حساب مسلمانان می‌رسم؛ فردا می‌فهمید.'

دادگاه رسیدگی به این پرونده تا دو هفته آینده ادامه پیدا خواهد کرد.

خردادماه گذشته، درن آزبورن با خودروی ون به شماری از مسلمانان در نزدیکی مسجد فینزبری در شمال لندن حمله و براثر آن‌یک تن کشته و 10 زخمی برجای گذاشت.

به گفته پلیس قربانیان این حادثه، مسلمانانی بوده‌اند که پس از انجام مراسم عبادی ماه رمضان در حال خارج شدن از مسجد فینزبری بوده‌اند.

پلیس متعاقباً اعلام کرد «درن آزبورن» ساکن شهر کاردیف، مرکز منطقه ولز عامل این حمله تروریستی بوده است.