نگرانی برلین درباره عملیات نظامی آنکارا در سوریه

 عملیات نظامی ترکیه در سوریه برای آلمان نگرانی هایی را ایجاد کرده است. با این حال دولت آلمان انتقادها از صادرات سلاح به این کشور را رد می کند. دولت آلمان درباره عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه ابراز نگرانی کرده اما همچنین منافع امنیتی مشروع آنکارا در مناطق مرزی را مورد حمایت قرار داد.
"اولریک دمر"، معاون سخنگوی دولت آلان روز چهارشنبه در برلین اظهار داشت که دولت آلمان گزارش ها درباره عملیات نظامی ترکیه در شمال غربی سوریه را با نگرانی بزرگی دنبال می کند. دولت آلمان پایان این درگیری ها و امکان دسترسی برای کمک های بشر دوستانه را درخواست می کند.
دمر البته هم زمان به منافع امنیتی مشروع ترکیه در مرزهای با سوریه اشاره کرده و یک سخنگوی وزارت خارجه آلمان در این راستا به این مسئله اشاره کرد که ترکیه مکررا هدف حملات داعش و دیگر گروه ها از شمال سوریه قرار می گیرد. آنکارا نیز این عملیات نظامی را با حق دفاع شخصی توجیه می کند.
یک سخنگوی وزارت اقتصاد آلمان هم با اشاره به انتقادها از صادرات تسلیحات آلمان به ترکیه گفت که در مسیر صادرات تسلیحات یک شبکه کنترل سختگیرانه ای وجود دارد. این روند شامل مرحله درخواست تا تصویب احتمالی است. سیستم کنترل صادرات تسلیحات در آلمان یکی از سخت ترین نمونه های آن در دنیا است. ملاحظات سیاسی در این بازار هیچ نقشی را ایفا نمی کند.
این سخنگوی وزارت اقتصاد آلمان تاکید کرد که وضعیت فعلی در کشور دریافت کننده تسلیحات کاملا مورد بررسی قرار می گیرد. اما صادرات تسلیحات البته پروژه دراز مدتی است این در حالی است که وضعیت سیاسی در کشور مربوطه می تواند تغییر کند. 
ترکیه از روز شنبه حملات هوایی علیه نیروهای کرد در شمال غربی سوریه را آغاز کرده است. این عملیات موسوم به شاخه زیتون است.
یک کارشناس از ارتش آلمان در گفت وگو با خبرگزاری آلمان در برلین روز دوشنبه این مسئله را تایید کرد که تصاویر این عملیات نظامی تانک های تیپ لئوپارد تولید آلمان را نشان می داده است.

به دنبال انتشار گزارش ها درباره استفاده از تانک های آلمانی در عملیات نظامی ترکیه در آنکارا، اپوزیسیون آلمان خواستار موضع گیری شفاف برلین در برابر این مسئله و توقف صادرات سلاح به این کشور شدند.