آوارگی پناهندگان افغانستان در وطن

شورای پناهجویان در نروژ موسوم به «ان.آر.سی» اعلام کرد 72 درصد از پناهجویان افغان پس از اخراج و بازگشت به کشور خود نیز سرگردان بوده و آواره محسوب می‌شوند.

«جین اگلند» دبیر شورای پناهجویان در نروژ به «گاردین» گفت: نروژ، انگلیس و پاکستان باید سیاستشان در قبال افغانستان که در درگیر جنگ است را تغییر داده و روند اخراج پناهجویان افغان را متوقف کنند.

وی تصریح کرد: اکنون زمان خوبی برای اخراج پناهجویان افغان نیست و در حالی که وضعیت امنیتی در سراسر افغانستان وخیم است سیاستگذاران از اخراج گسترده و اجباری این پناهجویان پشیمان خواهند شد.

اگلند افزود: بازگشت این پناهجویان می‌تواند سبب بی‌ثباتی در تمام منطقه شده و رنج بی‌اندازه را بر خانواده‌های آنها تحمیل کند.

این در حالی است که سال گذشته انگلیس و دیگر کشورهای اروپایی به دلیل تشدید اخراج اجباری پناهجویان افغان در زمانی که تلفات غیرنظامیان در بالاترین سطح قرار داشت به نقض قوانین بین‌الملل متهم شدند.

بر اساس گزارش ان.آر.سی، میزان قبول پناهندگی پناهجویان افغان در دو سال اخیر در حالی به شدت کاهش یافته که سازمان ملل سال گذشته این کشور را به دلیل تشدید ناامنی‌ها از فهرست کشورهای «پسا درگیری» بار دیگر در فهرست کشورهای «درگیر جنگ» قرار داده است.

این گزارش در حالی منتشر شده است که دو روز پیش نیز حمله افراد وابسته به داعش به موسسه حمایت از کودکان در شرق افغانستان منجر به کشته شدن چهار نفر و زخمی شدن 26 نفر دیگر شد.