انصراف حزب مصری از معرفی نامزد در انتخابات ریاست جمهوری

یاسر حسان سخنگوی حزب الوفد امروز گفت، 43 عضو هیات عالی این حزب از میان 60 عضو آن امروز در جلسه ای که چند ساعت ادامه یافت، شرکت کردند و اکثریت آن ها با نامزدی «البدوی شحاته» رئیس این حزب برای انتخابات ریاست جمهوری مخالفت کردند.

از سوی دیگر این حزب پس از این در بیانیه ای اعلام کرد از نامزدی عبدالفتاح السیسی برای انتخابات ریاست جمهوری حمایت می کند.

پیش از این برخی رسانه ها ی مصری و از جمله الاهرام اعلام کرده بودند حزب الوفد که یکی از مهم ترین و قدیمی ترین احزاب سیاسی مصر است، قصد دارد نامزدی برای انتخابات ریاست جمهوری در سال 2018معرفی کند و حتی برخی رسانه ها اعلام کردند البدوی شحاته رئیس این حزب مدارک لازم برای نامزدی در این انتخابات را تحویل شورای پزشکی داده است.

هیات ملی انتخابات مصر اعلام کرده است انتخابات ریاست جمهوری این کشور 26 تا 28 ماه مارس (6 تا 8 فروردین 97) برگزار می شود.

عبدالفتاح السیسی در هشتم ژوئن سال 2014 عهده دار پست ریاست جمهوری شد و در تاریخ هفتم ژوئن 2018 (17 خرداد 1397) دوران چهارساله ریاست جمهوری اش به پایان می رسد و بدین ترتیب رئیس جمهوری جدید باید از ماه ژوئن سال 2018 آغاز به کار کند.

بر اساس قانون مصر، حتی اگر یک نامزد برای انتخابات وجود داشته باشد یا نامزدهای دیگر کناره گیری کنند و فقط یک نامزد باقی بماند، رای گیری باید انجام شود و رئیس جمهوری برای موفقیت در این آزمون، دست کم باید پنج درصد آراء را از آن خود کند و اگر نامزدی این میزان رای را کسب نکند، هیات عالی انتخابات طی 15 روز ، بار دیگر نام نویسی برای نامزدهای جدید را آغاز می کند .

حزب وفد جدید، حزب سیاسی لیبرال مصری است که در سال 1983 برای تجدید حیات حزب وفد تأسیس شد. این حزب تقریباً همان خط مشی حزب وفد سابق، مهم‌ترین حزب تاریخ مصر را دنبال می‌کند که در سال 1952 منحل شده بود.