افغانستان | «حامدکرزی» چرا ضد آمریکایی شد؟

«حامدکرزی» رئیس جمهور سابق افغانستان در نشست فرهنگی «جیپور» در هند بار دیگر از سیاست‌های آمریکا در برابر افغانستان و روند مبارزه با تروریسم نیروهای خارجی در این کشور انتقاد کرد.

کرزی اظهار داشت: حملات هوایی آمریکا به روستاها و خانه‌های مردم در افغانستان، کشتار و شکنجه به بهانه مبارزه با تروریسم و چشم پوشی آمریکا از مراکز امن تروریستی سبب شد تا به یک شخصیت ضد آمریکایی تبدیل شوم.

 وی در ادامه تصریح کرد مخالف کشور آمریکا نیست اما با عملکرد و سیاست‌های این کشور در افغانستان مخالف است.

به گزارش «دیلی ویسا»، رئیس جمهور سابق افغانستان گفت: مخالفت در برابر آمریکا به دلیل عدم علاقه من به این کشور نیست اما آنها با زندانی کردن غیرنظامیان افغان و حملات هوایی به افغانستان خسارت وارد کردند. بدون اینکه به مراکز امن تروریستی توجهی کنند.

کرزی اظهار داشت: این عوامل مرا مجبور کرد تا به شخصیتی ضد آمریکایی تبدیل شوم، اما امیدوارم که این رویه آمریکا تغییر کند.

وی تصریح کرد سازمان اطلاعات ارتش پاکستان به گروه‌های تروریستی پناه داده و آنها را برای جنگ به افغانستان می‌فرستد.

نیروهای خارجی و افزایش کشت و قاچاق مواد مخدر

سیاستمدار افغان همچنین خاطرنشان کرد که با ورود نیروهای خارجی به افغانستان کشت و قاچاق مواد مخدر نیز افزایش یافت و حضور مافیا و تجارت پر سود آن سبب تشویق کشاورزان به کشت افیونی شد.

رئیس جمهوری سابق افغانستان گفت: زمانی که یک منطقه تحت تسلط کامل دولت قرار داشت درصد کشت و تولید مواد مخدر در آنجا تقریبا صفر بود، اما با ورود نیروهای خارجی به این مناطق کشت و تولید مواد مخدر نیز افزایش یافت.

کرزی در ادامه تصریح کرد می‌توان از ولایت هلمند به عنوان نمونه یاد کرد، زیرا پس از حضور گسترده نیروهای انگلیسی و آمریکایی تولید و کشت مواد مخدر در این ولایت افزایش بی‌سابقه یافت.

وی خاطر نشان کرد: در نشستی با مقامات غربی این موضوع را به آنها گفته بود که کشاورزان فقیر در افغانستان مواد مخدر کشت می‌کنند،اما سود آن و ثروت حاصل از این مواد در بانک‌های کشورهای غربی نگهداری می‌شوند.

رئیس جمهور سابق افغانستان همچنین آمریکا را به صورت برنامه ریزی شده متهم کرد که با اعطای قراردادها به شرکت‌های ناتوان فساد اداری در افغانستان را گسترش می‌دهند.

کرزی پیش از این نیز بارها با انتقاد از سیاست‌های آمریکا و نظامیان این کشور را به کشتار غیرنظامیان افغان متهم کرده بود.

وی در دوران ریاست جمهوی خود با امضای پیمان امنیتی با آمریکا نیز مخالفت کرد.