تلاش بعثی ها برای بازگشت به قدرت

یک کارشناس سیاسی عراق تاکید کرد که حزب منحله بعث که سال ها در مسند قدرت در عراق بوده و توانسته است کادرسازی منظمی انجام دهد، به راحتی روند سیاسی عراق، دست بردار نیست.

'وائل الرکابی' افزود که این حزب در طول 30 سال حاکمیت بر عراق، علاوه بر کادرسازی منظم در داخل عراق در سطح منطقه ای و بین المللی نیز توانسته است لابی های مختلفی ایجاد کند و برای خود دوستان و حامیان خارجی دست و پا کند.

وی تاکید کرد که در حال حاضر رژیم سعودی مهمترین حامی این حزب است و اغلب سرکرده های این حزب نیز در اردن به سر می برند و آمریکایی ها نیز در سنوات گذشته بارها با سرکرده های این حزب جلسات برگزار کرده اند.

خاطر نشان می شود که خبرگزاری 'المعلومه' عراق، در خبری پیرامون سفر رییس دستگاه اطلاعات عراق به اردن در هفته گذشته، نوشت که بغداد از امان خواسته است که عناصر فعال حزب بعث را که در اردن به سر می برند و علیه روند سیاسی عراق فعالیت دارند، تحویل بدهد.

براساس این خبر، دستگاه قضایی حتی حکم بازداشت آنها را نیز صادر کرده است اما تاکنون اردن در خصوص تحویل آنها به طرف عراقی هیچ گونه همکاری نداشته است.

یکی دیگر از کارشناسان سیاسی عراق در همین راستا به خبرنگار ایرنا گفت: حزب منحله بعث بعد از سقوط رژیم صدام در بهار 2003 نخست خط مشی تخریب و هرج و مرج و خشونت را علیه روند جدید سیاسی عراق در پیش گرفت و حتی زیرساخت های عراق را تخریب و منفجر می کرد تا نظام جدید حاکم بر عراق شکل نگیرد.

'هاشم الکندی' ادامه داد که این حزب بعد از شکست گروه تروریستی داعش که بخشی از همپیمانان این حزب برای براندازی قدرت در عراق بود، خط مشی سیاسی خود را کاملا تغییر کرده و به جای توسل به زور و خشونت، با تغییر چهره خود، درصدد نفوذ در روند سیاسی عراق است.

وی معتقد است که تعدادی از چهره های معروف بعثی در انتخابات آینده پارلمانی عراق براساس توافقی که بین عراق و امریکا و برخی کشورهای عربی منطقه صورت گرفته، ورود کرده اند.

الکندی گفت که چهره هایی امثال 'خمیس الخنجر' رییس جریان موسوم به 'پروژه عربی عراق' یا 'وضاح الصدید' رییس جریان موسوم به 'ائتلاف نیروهای اهل سنت عراق' از چهره های معروف حزب منحله بعث هستند که کمیسیون عالی مستقل انتخابات مجوز تاسیس حزب و کاندیدا شدن در انتخابات آینده را به آنها داده است.

وی ادامه داد که این افراد نمی توانستند در انتخابات کاندیدا شوند و حزب تشکیل دهند مگر اینکه قبلا توافقی پشت پرده برای جذب آنها در روند سیاسی عراق حاصل شده باشد.

وی بخشی از این توافق را به منظور کاستن از مواضع تند بعثی ها نسبت به روند سیاسی عراق دانسته و در عین حال همانند وائل الرکابی تاکید کرده است که این حزب (منحل شده بعث) فرهنگ خودکامگی دارد و نمی تواند در قدرت، شریک سیاسی را تحمل کند.

این دو کارشناس عراقی با اشاره به ممنوعیت صریح فعالیت حزب منحله بعث یا هرکس که با افکار این حزب همسو است و یا با آن ابراز همبستگی می کند، در قانون اساسی عراق افزودند که نفوذ حزب بعث در روند سیاسی عراق نگران کننده است.

از طرفی به نظر می رسد در حالی که بخشی از بدنه حزب منحله بعث به مشارکت در روند سیاسی عراق از طریق انتخابات عمومی درصدد تخریب از داخل است، بخشی دیگری از همین این حزب، همچنان با هرج و مرج و جنجال درصدد تخریب روند سیاسی عراق، از خارج است.

خبرگزاری 'الفرات نیوز' وابسته به جریان حکمت ملی به رهبری 'سید عمار الحکیم' امروز دوشنبه یک سند منتشر کرده که نشان می دهد حزب منحله بعث درصدد تخریب احزاب اسلامگرا در وسط و جنوب عراق است.

طبق این سند که از طرف مشاور امنیت ملی عراق برای استاندار بصره ارسال شده، تصریح شده است که حزب منحله بعث تعدادی از سرکرده های خود را با هدف هرج و مرج در مناطق جنوب و مرکز عراق از اربیل به بصره و ناصریه (مرکز استان ذیقار) انتقال داده است.

براساس سند مزبور، این حزب درصدد دست زدن به تظاهرات های مردمی در این استان ها به بهانه نفی فساد اداری و مالی است و از طریق این تظاهرات ها می کوشد، دست به خشونت زده و به دفاتر احزاب اسلامگرا حمله کنند و این اقدامات را تا در استان های مختلف و تا زمان برگزاری انتخابات پارلمانی ادامه دهند.

این اولین هشدار کارشناسان سیاسی و دستگاه های رسمی عراق نسبت به تحرکات حزب منحله بعث در روند سیاسی عراق نیست بلکه رهبران سیاسی برجسته ای در عراق قبلا نسبت به تلاش مجدد بعثی ها برای بازگشت به قدرت هشدار داده بودند.

کارشناسان معقتدند که حزب منحله بعث در نهایت معتقد است که قدرت، حق مشروع او در عراق است و تمامی احزاب حاضر در روند سیاسی عراق به ویژه احزاب اسلامگرای شیعه عامل سلب قدرت از او هستند بنابراین تمام ذهنیت این حزب انتقام گیری از رقبای سیاسی اش است.

همراهی برخی از کشورهای منطقه با این طرز تفکر به باور کارشناسان، باعث شده است که هرگونه حضور بعث در روند سیاسی از سوی جریان مستقل و مردم عراق به دیده تردید و تهدید نگریسته شود.