نفوذ طالبان به 70 درصد از افغانستان

خبرگزاری رویترز امروز چهارشنبه گزارش داد: برآورد بی بی سی که این شبکه اعلام کرده براساس گفت وگو با بیش از 1200 نفر از منابع محلی انفرادی در همه مناطق این کشور است، به شکل قابل توجهی بالاتر از بیشتر ارزیابی های انجام شده توسط ائتلاف تحت امر سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) درباره حضور طالبان است.

این ائتلاف روز سه شنبه اعلام کرد طالبان تا اکتبر سال 2017 (مهر96) فقط 44 درصد از مناطق افغانستان را تحت کنترل دارد یا برای کنترل آن تلاش کرده است.

هر چند بی بی سی در گزارش تحقیقی خود که دیروز (سه شنبه) منتشر شد، 399 منطقه را در افغانستان شمارش کرده است نیروهای تحت امر ناتو، تعداد مناطق افغانستان را 407 منطقه تعیین کرده که دلیل چنین اختلافی بلافاصله بعد از انتشار گزارش های مربوطه مشخص نشده است.

در تحقیق بی بی سی عنوان می شود که دولت افغانستان 122 منطقه یا حدود 30 درصد از خاک این کشور را تحت کنترل دارد. با این حال در این گزارش خاطرنشان می شود این بدان معنا نیست که چنین مناطقی از حملات طالبان درامان هستند.

در گزارش مذکور آمده است: در مدت انجام این تحقیق و قبل و بعد از آن، کابل و دیگر شهرهای مهم افغانستان برای مثال، در معرض حملات مهمی بوده اند که از مناطق همجوار یا توسط برخی گروهک های مخفی تروریستی انجام شده است.

رویترز نوشت: پنتاگون در پاسخ به سوالی درباره تحقیق بی بی سی از اظهار نظر مستقیم در این زمینه خودداری اما به آمار جدید ائتلاف تحت امر ناتو اشاره کرد که در آن تایید می شود حدود 56 درصد از خاک افغانستان تحت کنترل یا نفوذ دولت افغانستان است.

در گزارش بی بی سی به نقل از یک سخنگوی «اشرف غنی» رئیس جمهوری افغانستان بر کم اهمیت بودن چنین یافته هایی تاکید می شود.

بی بی سی در گزارش خود همچنین آورده است که گروه تروریستی داعش در 30 درصد از مناطق افغانستان حضور دارد اما در این گزارش خاطرنشان می شود که داعش کنترل کامل هیچ یک از آنها را برعهده ندارد.

رویترز نوشت: افغانستان در 9 روز گذشته صحنه دور جدید خشونت بوده است که بر اهمیت بررسی راهبرد جدید تهاجمی تر تحت حمایت آمریکا برای تقویت نیروهای افغان در رویارویی با طالبان در جنگ 16 ساله در این کشور می افزاید.

انفجار یک بمب در آمبولانسی در پایتخت افغانستان باعث کشته شدن بیش از 100 نفر شد. این حمله فقط یک هفته پس از حمله دیگری به هتل اینترکانتینتال کابل انجام شد که 20 کشته از جمله چهار شهروند آمریکایی بر جای گذاشت.

به گزارش ایرنا، بازرس ویژه (دولت آمریکا) در بازسازی افغانستان (SIGAR ) در گزارش جدید فصلی خود عنوان کرد که پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا)، از این نهاد نظارتی آمریکا خواسته است اطلاعات کلیدی و مهم درباره جنگ افغانستان را منتشر نکند.

«جان سوپکو» بازرس مستقل اداره ویژه بازسازی افغانستان در مصاحبه با رویترز گفت: مفهوم این امر این است که افراد عادی آمریکایی که گزارش های ما یا گزارش های مطبوعاتی شما را می خوانند، نمی توانند به طور معناداری چگونگی هزینه کردن پولشان در افغانستان را تجزیه و تحلیل کنند.

«مایکل کاگلمن» از کارشناسان اندیشکده «ودروو ویلسون» درباره محرمانه نگه داشتن اطلاعات مذکور گفت: جلوگیری از انتشار اطلاعات مذکور بی معنی است. چنین تصمیمی درباره مردم آمریکا و سربازان این کشور منصفانه نیست و به نظر من توجیه آن دشوار است.