حمایت آلمان از فعالیت گروه های سیاسی- مذهبی لبنان

رئیس جمهوری آلمان که روز گذشته (سه شنبه) در دانشگاه لبنان سخن می گفت، افزود: در دیدار از دانشگاه های کشورهای مصر و تونس جوانانی را دیدم که امید و آرزوهای خود را به آینده گره زده اند و اطمینان دارم که گفت و گو و قبول دیگری تنها راه حل اختلاف ها و مشکلات به شکل مسالمت آمیز در کل منطقه است.

وی گفت : برغم جنگ و خشونت و درگیری ها اما دست یافتن به راه حل از طریق گفت و گو ممکن است و کسانی که از پدیده تروریسم نجات یافته و از آن به دور بوده اند از نسل های جوان بوده اند که در صلح در کنار یکدیگر زندگی کرده اند و این برای ما امید بخش است اما برخی از نسل های جوان لبنان نیز مجبور به تحمل بار جنگ ها بوده اند.

رئیس جمهوری آلمان با بیان اینکه برلین درجهت تقویت توان ارتش لبنان و تامین مرزهای آن عمل می کند، افزود : ما خواستار همزیستی همه قوای لبنان در کنار هم در آینده هستیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه تنش در روابط ایران و عربستان بر راه حل های سیاسی منطقه به خصوص بحران سوریه تاثیر گذاشته است، گفت: جنگ در سوریه باید با راه حل سیاسی متوقف شود تا پناهجویان سوری در لبنان به کشورشان باز گردند.

وی گفت : جنگ سوریه باعث ورود میلیون ها سوری به کشورهای مجاور شده و باعث شد دولت ها و ملت های این کشورها بار سنگینی را تحمل کنند بنا بر این لبنان نیازمند پشتیبانی برای مواجهه با بار سنگین پناهجویان سوری است.

رئیس جمهوری آلمان تصریح کرد: باید پدیده پناهجویی را از ریشه حل و جنگ در سوریه متوقف شود تا مردم سوریه بتوانند به شهرهای خود باز گردند و آن را بازسازی کنند و امیدواریم که راه حل هایی حاصل شود و نمونه همزیستی در لبنان به همه کشورها که در اختلاف و مشکل هستند، تعمیم یابد.

وی همچنین افزود : تروریسم تنها در یک کشور تاثیر نگذاشته بلکه به اروپا نیز رسید و مردم آنها را نیز تهدید کرد.

'فواد أیوب' رئیس دانشگاه لبنان نیز روز گذشته در جریان مراسمی در این دانشگاه به 'فرانک والتر اشتاین مایر' رئیس جمهوری آلمان مدرک دکترای افتخاری روابط بین الملل اعطا کرد.

' فرانک والتر اشتاین مایر' و هیات عالی رتبه همراه وی روز دوشنبه وارد بیروت شدند.

وی در دیدار رسمی سه روزه خود به لبنان که به دعوت رئیس جمهوری لبنان انجام شد با میشل عون همتای لبنانی خود دیدار کرد.

دو طرف در این دیدار بر ضرورت حل بحران سوریه از طریق سیاسی تاکید کردند.

رئیس‌ جمهور لبنان خواستار حمایت‌های آلمان از لبنان در برابر تجاوزهای مکرر اسرائیل شد.

عون با اشاره به برگزاری سه نشست بین المللی برای حمایت از لبنان در رم، بروکسل و پاریس بر اهمیت مشارکت آلمان در این نشست ها تاکید کرد.

وی گفت که حمایت آلمان از لبنان سهم گسترده ای در ثبات و امنیت و صلح در این کشور دارد.

عون با اشاره به مشکلات لبنان به دلیل حضور پناهجویان سوری و فلسطینی گفت : مواجهه با این مشکلات یک مسئولیت بین المللی مشترک است و باید به سرعت برای جلوگیری از رنج آوارگان و بازگشت امن آنها به کشورشان اقدام صورت گیرد.

عون در بخش دیگر سخنانش با اشاره به نقض مکرر قطعنامه 1701 شورای امنیت از سوی رژیم صهیونیستی خواستار همراهی آلمان با لبنان در برابر تجاوزهای مکرر رژیم صهیونیستی شد.

رئیس جمهوری آلمان همچنین بر حمایت کشورش از اقدامات امنیتی در لبنان از طریق مشارکت در نیروهای بین المللی مستقر در جنوب لبنان تاکید کرد.

این نخستین سفر یک رئیس جمهوری آلمان به لبنان پس از 120 سال بود.

رئیس جمهوری آلمان با مقام های ارشد لبنان از جمله «نبیه بری» رئیس پارلمان و «سعد الحریری» نخست وزیر نیز دیدار و گفت و گو کرد.