انتشار اسناد تحقیقات مداخله روسیه در انتخابات آمریکا

این اولین باری است که اف بی آی، درباره مسئله‌ای که میان وزارت دادگستری و کاخ سفید اختلاف است، به طور عمومی نظر می‌دهد. اف بی آی در بیانیه عمومی و غیرمعمول خود گفت: برای بازبینی این یادداشت چهار صفحه‌ای که جمهوری خواهان در کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا، آن را پیش نویس کرده اند، فرصتی محدود در اختیار داشته است.

در این بیانیه آمده است: «همانطور که در بازبینی اولیه گفته شد، ما درباره غیرواقعی بودن این یادداشت که اساسا بر صحت آن تاثیر می‌گذارد، نگرانی‌های عمیقی داریم.»

این بیانیه درگیری‌های میان دولتی آمریکا را بر سر این یادداشت تشدید می‌کند، یادداشتی که تاکنون نیز نزاعی حزبی به راه انداخته است. رئیس اف بی آی و معاون دادستان کل آمریکا به کاخ سفید گفته اند، انتشار این یادداشت می‌تواند خطراتی به همراه بیاورد. با وجود این، ترامپ سه شنبه شب به یک قانون گذار جمهوری خواه گفته بود، «۱۰۰ درصد» با انتشار این یادداشت موافق است، همچنین رئیس ستاد کارکنان کاخ سفید نیز چهارشنبه گفت: احتمالا این سند «بسیار زود» منتشر شود.

در همین حال سارا سندرز ، سخنگوی کاخ سفید در مصاحبه با سی ان ان گفت: بازبینی قانونی و امنیت ملی این سند در حال ادامه است. ترامپ این یادداشت را «تا قبل از شب گذشته نخوانده بود».

طبق گفته جمهوری خواهان، این یادداشت مدعی است در مراحل اولیه تحقیقات اف بی آی در روابط بالقوه کارزار انتخاباتی ترامپ با روسیه، نظارت به درستی صورت نگرفته است. با وجود این، دموکرات‌ها این یادداشت را لیستی «گلچین شده» از صحبت‌های جمهوری خواهان نامیده اند که تلاش می‌کند توجهات را نسبت به تحقیقات کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان درباره مداخله روسیه در انتخابات منحرف کند.

طبق گفته یکی از مقامات نزدیک به ترامپ که نخواست نامش فاش شود، ترامپ در روز‌های اخیر به نزدیکان خود گفته معتقد است این یادداشت نگرانی هایش را درباره توطئه اف بی آی و وزارت دادگستری علیه او تایید می‌کند. رئیس جمهور آمریکا به نزدیکانش گفته است این یادداشت باعث می‌شود تا به این موضوع ایمان بیاورد که اتهامات تبانی میان کارزار انتخاباتی اش و مقامات روسی، دروغ بوده و بخشی از یک توطئه برای بی اعتبار کردن انتخابات است. شورای امنیت ملی آمریکا در حال بازبینی این یادداشت است، که البته تیم حقوقی کاخ سفید نیز در این روند حضور دارند.