ترامپ طرح حمایت از شهروندان سوریه را تمدید کرد

دولت دونالد ترامپ  روز چهارشنبه  طرح موقت حمایت از حدود 7 هزار شهروند سوریه را به مدت 18 ماه  تمدید کرد.

بر اساس این طرح که «وضعیت حمایت موقت» نام دارد شهروندان سوری که به دلیل جنگ کشور خود را ترک کردند و در آمریکا اقامت دارند می توانند تا 18 ماه دیگر در آمریکا زندگی کنند. این طرح مشمول شهروندان سوری که پس از اوت 2016 وارد آمریکا شده اند، نمی شود.

طبق ادعای آمریکا، طرح «وضعیت حمایت موقت» یک برنامه بشر دوستانه است که به موجب آن هزاران نفر از مردم سوریه را از بازگشت به کشور جنگ زده شان باز می دارد.  مهلت اجرای این  طرح تا 31 مارس سال جاری میلادی بود که با تصمیم وزارت امنیت ملی آمریکا این طرح تا 30 سپتامبر سال 2019 تمدید شد.

کرستین نیلسن، وزیر امنیت ملی آمریکا ضمن اعلام این خبر با انتشار بیانیه ای اعلام کرد درگیری های مسلحانه و شرایط فوق العاده در شهرهای مختلف سوریه ادامه دارد؛ بنابراین تمدید طرح تا 30 سپتامبر سال 2019 توجیه پذیر است.

این تصمیم برای ایالت های کالیفرنیا، میشیگان و تگزاس که تقریبا 86 هزار سوری را در خود جای داده اند، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

گفتنی است طرح «وضعیت حمایت موقت» با اعمال فرمان مهاجرتی دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا  به موضوعی بحث برانگیز تبدیل شده بود. پیش از این، کاخ سفید با اعمال سیاست های سختگیرانه مهاجرتی خواستار توقف کامل طرح های این چنینی شده بود.

دولت آمریکا در سال 1990 طرح «وضعیت حمایت موقت» را به منظور حمایت از مردم کشورهای متأثر از جنگ، سیل، زلزله و سایر بلایای طبیعی وضع کرد. در حال حاضر، چندصد هزار نفر از 10 کشور جهان تحت شمولیت این طرح در آمریکا زندگی می کنند.