گابریل: ادامه حمایت از اسرائیل هر روز دشوارتر می‌شود

زیگمار گابریل، وزیر امور خارجه آلمان با تاکید بر ادامه روابط با رژیم صهیونیستی، گفت موضع آنها درباره فلسطین از یکدیگر دور است.

این روزنامه اسرائیلی در گزارشی به قلم هرب کینون نوشت: زیگمار گابریل، وزیر امور خارجه آلمان روز چهارشنبه گفت: «برای کسانی مثل من توضیح علت لزوم ادامه حمایت ما از اسرائیل برای جوانان در آلمان و در حزب سوسیال دموکرات هر روز دشوار تر می شود». گابریل افزود: «نسل جوان هر روز تمایل کمتری به پذیرش رفتارهایی دارند که از نظر آنها رفتارهای ناعادلانه نسبت به فلسطینیان است». وی این سخنان را در کنفرانس سالانه موسسه مطالعات امنیت اسرائیل در تل آویو بیان کرد.

گابریل در سخنرانی خود به روشنی گفت مواضع آلمان و اسرائیل در خصوص مسئله فلسطینیان با یکدیگر متفاوت است. وی با بیان این که «درباره فلسطین و ایران، آمریکایی‌ها آشکارتر از قبل جانب شما را می گیرند»، گفت این کار درستی نیست. گابریل که خود را دوست اسرائیل و وزیر امور خارجه کشوری توصیف کرد که تعهد ویژه ای به امنیت اسرائیل دارد گفت: «آیا اگر آمریکایی ها آشکارا از یک طرف جانبداری کنند، می توانند نقش یک میانجی را ایفا کنند؟»

وگابریل همچنین گفت:‌ «راهبرد اسرائیل در این درگیری ها دقیقا چیست؟ ما باید بدانیم که آیا اسرائیل هنوز از مذاکره برای حل این اختلافات حمایت می کند یا خیر». وزیر امور خارجه آلمان گفت زمانی که خشونت و اقدامات تحریک‌‌آمیز تخم نفرت را می کارد و زمانی که شهرک سازی ها به معنای واقعی کلمه فضا را برای مذاکرات کاهش می دهند، سرخوردگی و ناامیدی را از راه حل تشکیل دو کشور مستقل درک می کند. وی با اشاره به تصمیم آمریکا برای انتقال سفارت خود به قدس، گفت آلمان نیز چشم انتظار انتقال سفارت خود است؛ اما زمانی که قدس پایتخت هر دو کشور باشد.

وزیر امور خارجه آلمان افزود: «هیچ میان‌بُری وجود ندارد. هر دو طرف خواسته های مشروعی درباره قدس دارند و راه حل تنها از طریق مذاکره حاصل می شود. ما معتقدیم این حرکت باید در جهت حمایت از اجرای راه حل تشکیل دو کشور مستقل از طریق مذاکره و بر اساس مرزهای سال 1967 انجام شود. تا آن زمان ما از قوانین بین المللی درباره وضع این سرزمین اشغالی حمایت خواهیم کرد». وی در عین حال گفت رابطه آلمان با اسرائیل همیشه یک رابطه خاص و ارزشمند برای کشور آلمان خواهد بود.