لغو ممنوعیت پروازهای اقلیم کردستان

طاهر عبدالله مدیر فرودگاه سلیمانیه در گفتگویی با رسانه های محلی با اشاره به این موضوع گفت: با وجود امضای توافق 6 بندی از سوی اربیل و بغداد اما هنوز روز مشخصی برای لغو ممنوعیت پروازهای بین المللی به فرودگاههای اربیل و سلیمانیه تعیین نشده است.

وی افزود که دولت مرکزی در بغداد خواهان کنترل و نظارت بر درآمدهای گمرکی فرودگاهی، امنیت فرودگاه، فعالیتهای روزانه، فرود و پروازهای روزانه است.

مدیرفرودگاه سلیمانیه در ادامه اضافه کرد: کمیته ای که از سوی بغداد برای مذاکره آمده بود امکان تصمیم گیری نهایی نداشت و به همین دلیل برای اجرایی شدن این توافق امضای حیدر العبادی نخست وزیر عراق باقی مانده است و ما منتظر امضای این توافق هستیم .

همزمان با این سخنان عباس بیاتی یکی از اعضای فراکسیون دولت قانون به یک شبکه وابسته به تشکیلات محلی در کردستان عراق گفت: بزودی ممنوعیت پروازهای بین المللی به کردستان عراق لغو خواهد شد.

وی در ادامه اظهار کرد: لغو پروازهای بین المللی نیازمند یکسری اقدامات فنی است که در چارچوب اختیارات سازمان هواپیمایی عراق می باشد و با هماهنگی صورت گرفته با برادرانمان در کردستان عراق پیش بینی می کنیم بزودی این مشکل نیز حل و فصل شود.

درهمین حال صفین دیزایی سخنگوی تشکیلات منطقه کردستان عراق نیز به رسانه های محلی عراق گفت: علیرغم توافقات صورت گرفته در 6 بند اما هنوز زمان آغاز مجدد پروازهای بین المللی به فرودگاههای اربیل و سلیمانیه مشخص نشده است.

در پی آغاز مذاکرات کمیته های تخصصی بین اربیل و بغداد برای حل اختلافات دو طرف برای لغو ممنوعیت پروازهای بین المللی در خصوص 6 بند از جمله حاکمیت قوانین هواپیمایی عراق در فرودگاههای اقلیم، تعیین نماینده ویژه هواپیمایی و دولت عراق در فرودگاهها، نظارت دولت مرکزی بر درآمدهای فرودگاهی و گمرکی در فرودگاهها به توافق رسیدند، توافقاتی که به گفته مسوولان محلی هنوز وارد فاز اجرایی نشده است.

دولت عراق براساس قانون اساسی عراق کنترل فرودگاهها و معابر مرز را در زمره صلاحیت های حاکمیتی خود دانسته و بویژه بعد از برگزاری همه پرسی جدایی کردستان عراق، خواهان تحویل فرودگاهها و معابر مرزی به دولت فدرال شد.

درهمین راستا و از همان زمان بدلیل خودداری تشکیلات اقلیم کردستان عراق در آن زمان از اجرای این قانون، تمامی پروازهای بین المللی از و به اربیل و سلیمانیه به دستور بغداد متوقف شد.