متهم شدن کره شمالی به دور زدن تحریم‌های سازمان ملل

به ادعای رویترز، این گزارش که برای کمیته تحریم‌های شورای امنیت تهیه شده است و نسخه‌ای از آن نیز روز جمعه به دست این خبرگزاری رسید نشان می‌دهد کره شمالی با کاغذبازی و ارائه اطلاعات غلط که مبدا محموله‌های زغال سنگ را روسیه و چین نشان می‌دهند در سال ۲۰۱۷ مقادیر قابل توجهی زغال سنگ به بنادری در روسیه، چین، کره جنوبی، مالزی و ویتنام صادر کرده است.

پانزده عضو شورای امنیت از سال ۲۰۰۶ با رای کامل، تحریم‌های مختلفی از جمله منع صادرات زغال سنگ، فولاد، مس، پارچه و محصولات غذایی دریایی با هدف قطع منابع مالی برنامه‌های هسته‌ای و موشکی کره شمالی علیه این کشور تصویب کرده‌اند.

در این گزارش ۲۱۳ صفحه‌ای آمده است «کره شمالی حتی تازه‌ترین تحریم‌های سازمان ملل را نیز با سوءاستفاده از زنجیره جهانی تامین نفت، اتباع خارجی همدست با این کشور، شرکت‌های ثبت شده در خارج از کره شمالی و استفاده از نظام بانکی بین‌المللی دور می‌زند.»

هیئت کره شمالی در سازمان ملل تاکنون به این گزارش سازمان ملل واکنشی نشان نداده است. روسیه و چین بار‌ها اعلام کرده‌اند تحریم‌های سازمان ملل علیه پیونگ‌یانگ را به طور کامل اجرایی می‌کنند.

فروش سلاح به سوریه و میانمار
ناظران سازمان ملل مدعی شدند همکاری موشکی بالستیک ادامه‌دار سوریه و کره شمالی را مورد بررسی قرار داده‌اند که شامل بیش از چهل مورد محموله‌های گزارش نشده سابق از کره شمالی به مرکز پژوهش‌ها و مطالعات علمی سوریه به عنوان نهاد ناظر بر برنامه سلاح‌های شیمیایی در این کشور بوده است.

به ادعای تهیه‌کنندگان این گزارش، بررسی‌های صورت گرفته به وسیله ناظران سازمان ملل، شواهد بیشتری از نقض تحریم‌های تسلیحاتی از جمله از طریق انتقال قطعات موشک‌های بالستیک و مواد مورد نیاز برنامه سلاح‌های شیمیایی را آشکار می‌کند.

بر اساس این ادعا، یک مورد از محموله‌های توقیف شده از مبدا کره شمالی که به وسیله کشور‌های مختلف توقیف شده است شامل سرامیک‌های مقاوم در برابر اسید بود که به گفتی برخی کارشناسان می‌تواند برای پوشش دیواره‌های داخلی کارخانه‌های تولید مواد شیمیایی استفاده شود.

همچنین ناظران سازمان ملل به نقل از کشوری -که نام آن افشا نشد- اعلام کردند شواهدی در دست است که نشان می‌دهد میانمار از کره شمالی موشک‌های بالستیک و تسلیحات متعارف از جمله راکت‌انداز و موشک‌های زمین به هوا دریافت کرده است.