اروپا بر انتخابات روسیه نظارت می کند

روسیه اعلام کرد حاضر است ناظران سازمان امنیت و همکاری اروپا را برای نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری ماه مارس در روسیه بپذیرد.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد سازمان امنیت و همکاری اروپا تماس‌های کاری با کمیسیون انتخابات مرکزی روسیه دارد و همه مسایل مربوط به نظارت بر انتخابات روسیه مورد رسیدگی قرار گرفته است.

وزیر امور خارجه روسیه تصریح کرد مسکو مایل است همکاری‌های خود را با سازمان امنیت و همکاری اروپا در زمینه‌های مختلف به ویژه مبارزه با تروریسم، مبارزه با قاچاق مواد مخدر و همچنین مبارزه با جرم و جنایت تقویت کند.

لاوروف افزود در همین رابطه با آنجلینو آلفانو وزیر امور خارجه ایتالیا که کشورش ریاست فعلی سازمان امنیت و همکاری اروپا را بر عهده دارد، گفتگو کرده است. سازمان امنیت و همکاری اروپا بزرگ‌ترین سازمان امنیتی اروپا محسوب می‌شود.

خبرگزاری ایتارتاس اعلام کرد هیئتی از سازمان امنیت و همکاری اروپا مرکب از پانصد ناظر از پنجم فوریه فضای انتخاباتی و همچنین کار‌های مقدماتی که برای فراهم شدن شرایط برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ماه مارس صورت گرفته است، بررسی خواهند کرد.

روسیه امیدوار است هیئت ناظران سازمان امنیت و همکاری اروپا و همچنین مجمع پارلمانی این سازمان بتوانند با دیگر ناظرانی که برای نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری روسیه دعوت شده اند، همکاری و هماهنگی داشته باشند.

بر اساس این گزارش، نمایندگان جامعه کشور‌های مستقل مشترک المنافع و همچنین ناظران سازمان پیمان امنیت جمعی نیز بر انتخابات ریاست جمهوری روسیه نظارت خواهند کرد.

با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری روسیه، الکسی ناوالنی چهل و یک ساله که یک وبلاگ نویس ضدفساد و مخالف برجسته دولت روسیه محسوب می‌شود، اقدامات اعتراض آمیز خود را بر ضد کرملین افزایش داده و در هفته‌های اخیر به دعوت وی در بسیاری از شهر‌های بزرگ روسیه از جمله مسکو و سن پترزبورگ که زادگاه پوتین است، تظاهرات اعتراض آمیز برگزار شده است.

این وبلاگ نویس که با فساد در روسیه مبارزه می‌کند قصد داشت در انتخابات ریاست جمهوری آینده ولادیمیر پوتین را به چالش بکشد، اما کمیسیون انتخابات مرکزی روسیه نامزدی وی را برای انتخابات ریاست جمهوری آینده به علت سابقه حبس و شکایت‌های قضایی که علیه وی شده است لغو کرده است.

پوتین از سال ۱۹۹۹ قدرت را در روسیه در دست دارد.